"De jaren 80 waren het decennium van de pc, de negentiger jaren van internet en ik geloof dat het huidige decennium het tijdperk van de robot zal zijn", zo voospelt Toshitada Doi – hoofd van Sony Digital Creatures – tegenover Reuters. Doi deed zijn voorspelling in een persconferentie naar aanleiding van de introductie van een nieuwe Sony-robothond. De eerste versie van Aibo (dat in het Japans 'metgezel' betekent) was vooral in Japan een grote hit. Aibo 2 is een stuk goedkoper en kent een aantal verbeteringen, zoals een camera in de neus en natuurgetrouwere emoties. Het afgelopen jaar werden er 45.000 Aibo's via internet verkocht, waarvan verreweg de meeste in de thuisbasis Japan terechtkwamen. Maar Japan is dan ook een echt robotland. Doi verwacht echter dat ook Europa en de Verenigde Staten binnenkort rijp zijn voor de huisrobot. "Over tien jaar zullen de meeste huishoudens er twee of drie robots op na houden. Bovendien zullen hun prestaties met een factor 100 toenemen", aldus Doi. De tijd is volgens hem echter nog niet rijp voor serieuze toepassingen als een digitale blindengeleidehond. De oorspronkelijke Aibo kostte zo'n 5800 gulden. Aibo 2 is met 3500 gulden een stuk goedkoper.