De Sony Online Service zal voortvloeien uit het huidige PlayStation Network (PSN), een online gamecommunity waar ook content verkocht wordt. PSN heeft op dit moment ongeveer 33 miljoen geregistreerde gebruikers.

De plannen zijn volgens BusinessWeek uit de doeken gedaan in een vergadering over strategie in Tokyo. Wanneer de online winkel gelanceerd wordt, is nog niet bekend.

Om zich te onderscheiden van iTunes wil Sony de online dienst ook aanvullen met user generated content. Gebruikers kunnen eigen content (video, foto) toevoegen aan hun account.

Concurrenten

Het is de vraag hoe concurrenten reageren op Sony's plannen. Sony is immers zelf contentproducent (video, muziek) dus zal het bedrijf heel veel vertrouwen moeten kweken om rivalen als Warner en Universal zover te krijgen om ook content aan te leveren.

Sony maakt financieel zware tijden door. In 2008 noteerde het Japanse bedrijf een verlies van 2,6 miljard dollar, en ook dit fiscale jaar zal het bedrijf naar verwachting in de rode cijfers eindigen.

De huidige CEO Howard Stringer is al langer van plan om de focus van Sony deels van hardware naar software te verschuiven, waar de marges hoger liggen. De Sony Online Service past in deze strategie. Ook op het gebied van e-readers en de verkoop van e-books is Sony hard aan de weg aan het timmeren.