Sinds de eerste Aibo ruim twee jaar geleden voor het eerst het levenslicht zag, zijn er wereldwijd meer dan 100.000 van deze honden over de toonbank gegaan. Dat aantal wil Sony nog verder opvoeren met een nieuwe serie honden. De nadruk bij de nieuwe honden zal liggen op de prijs (goedkoper) en de techniek (geavanceerder). De nieuwe Aibo-modellen verschijnen naar alle waarschijnlijkheid later dit jaar of begin volgend jaar op de markt. Sony heeft de nieuwe Aibo wat het uiterlijk betreft op een aantal punten aangepast ten opzichte van de eerste versie. Het oorspronkelijke ontwerp voor de nieuwe Aibo was gebaseerd op een babyleeuwtje. Ook op technisch gebied zijn de nodige aanpassingen verricht. Zo is de nieuwe versie voorzien van een digitale camera waarmee fotootjes genomen kunnen worden. Het binnenwerk heeft ook de nodige aanpassingen ondergaan. De 'vitale' delen van het beestje zijn nu verpakt in één zwarte plastic doos. Het verpakken van alle vitale delen (zoals de processor, het geheugen en de batterij) in één doos, is onderdeel van een nieuwe strategie van Sony met de hond. Deze manier van opbergen maakt het makkelijk om de hond eenvoudig aan te passen of te upgraden. "Het is nu mogelijk om een hond naar eigen inzicht te ontwerpen", zegt Yoshinao Kambe van Sony. "Als mensen liever een varken of een aap willen hebben, dan is dat redelijk eenvoudig te realiseren. Alleen het buitenwerk hoeft maar aangepast te worden." Sony is inmiddels begonnen met het uitgeven van licenties aan andere bedrijven. Externe bedrijven worden op die manier in staat gesteld eigen versies van de Aibo te maken. Het elektronicaconcern probeert de prijs van de nieuw Aibo's zo laag mogelijk te houden. "In de Verenigde Staten is de maximumprijs die ouders voor speelgoed voor tieners uit willen geven zo'n 200 dollar. We willen ook rond die prijs gaan zitten, maar dat zal niet eenvoudig worden. We hebben het hier toch over een robot", zegt Kambe.