“We hadden vele jaren om Symbian beter te maken. We konden de hele code diverse malen herschrijven. Daar hadden we de middelen en de mensen voor. Maar we deden het niet.” Drie voormalige managers van het bedrijf doen in The New York Times een boekje open over de starre bureaucratie binnen Nokia in de afgelopen tien jaar. Vele innovaties zijn door interne managementstrijd en pure angst nooit doorgevoerd.

Touchscreens in 2004

Zo blijkt Nokia al in 2004 enkele prototypes van aanraakschermen intern te hebben gedemonstreerd. In 2002 was er zelfs een 3D-user interface. Die werd in de la gelegd omdat dat 2,05 dollar bovenop de productiekosten per toestel betekende. Opmerkelijk is dat Nokia onlangs met veel bombarie een samenwerking met Intel aankondigde, waarbij een 3D-interface werd gepresenteerd.

Het gaat nog verder. In 2004 ontwikkelde het developmentteam van een eerste versie van een Nokia app store. En interne presentatie voor het midden- en hoger management betekende direct het einde van dit project.

500 verbeteringen gekilled

Volgens een van de managers, Juhani Risku, die vorig jaar met vervroegd pensioen ging, heeft het team dat werkte aan het user interface design in acht jaar tijd maar liefst 500 voorstellen gedaan om Symbian te verbeteren, Daarvan is er zelfs geen één door het management aangenomen.

De oorzaak van de houding van het management ligt volgens de drie managers in het vroege succes van Nokia. Het bedrijf was erg tevreden met zichzelf, reageerde traag op marktontwikkelingen en verloor zo contact met de consument en diens behoeften.