De SP kreeg de klachten binnen na een oproep eind maart in het tv-programma Radar. Maar liefst 71 procent van alle reagerende mensen had last van zogenoemde spookfacturen: nota's voor niet-geleverde diensten.

Ruim eenderde zegt de rekeningen te laat te krijgen. Verder gelooft ruim tweederde niet dat de bedragen op de rekeningen kloppen. De helft van de mensen had klachten over minimaal twee van UPC's diensten. Veel klachten gingen over UPC's internetdienst Chello, maar ook de kabeltelevisie en UPC-telefonie bleken een bron van ergernis.

De Socialistische Partij wil dat de NMa een onderzoek begint naar 'monopoliemisbruik' door UPC. In elk geval moet het kabelbedrijf zijn klachtenbehandeling verbeteren, vindt de SP. Nu moeten klagers een telefoonnummer bellen dat 10 eurocent per minuut kost. ,,Hoe langer mensen in de wacht staan, hoe meer UPC erop verdient. Kabelbedrijven moeten daarom verplicht worden om hiervoor een gratis nummer open te stellen", aldus Tweede-Kamerlid Gerkens.

De NMa zegt in een reactie tegenover de SP de klachten te gaan bekijken op monopoliegedrag. De NMa heeft UPC al eens eerder op het matje geroepen. De instantie vroeg UPC toen om geen klanten af te sluiten totdat zeker is dat een nota juist is.

In paginagrote advertenties in de dagbladen beloofde UPC maandag zijn klanten overigens al beterschap.