Het praktisch compleet kopiëren van Facebook mag kennelijk toch. Het Spaanse sociale netwerk Parobook, opgezet door en voor werklozen, kloonde Mark Zuckerbergs geesteskindje zowel in vormgeving als functionaliteit. Maar dat is niet genoeg, beslist de merkenautoriteit van de Europese Unie (OHIM) tot tweemaal toe. Hun conclusie: 'Paro' lijkt niet op 'Face' en rood is geen blauw.

Face en Book zijn 'verboten'

Zo kan er ook geen verwarring ontstaan bij de gebruiker, aldus de OHIM. Mede omdat de consument meestal de neiging heeft om zich te concentreren op het eerste deel van het merk, blogt jurist Joost Becker van advocatenkantoor Dirkzwager op basis van merkenrechtblog Marques. Dat verschil is voldoende.

Saillant detail...

Alle 1,1 miljard gebruikers van Facebook zijn automatisch akkoord gegaan met het niet gebruiken van de volgende handelsmerken: Facebook, the Facebook en 'F'-logos, FB, Face, Poke, Book en Wall, alsook overeenkomende merken, tenzij toestemming is verleend. En ja, ook Parobook heeft een Facebook-account.

Maar opmerkelijker is de beslissing dat het aanbod verschilt. Ook in het door Facebook aangetekende beroep beslist de merkenautoriteit dat beide services dusdanig ver uit elkaar liggen, dat er geen sprake is van overeenkomende waren en diensten, terwijl het toch gaat om twee sociale netwerken. Er is echter volgens de OHIM geen enkele sprake van oneerlijk voordeel van Parobook op Facebook.

Zachte dood

De Spaan kloon is overigens een nauwelijks gebruikt sociaal netwerk, dat ondanks zijn victorie op het juridische geweld uit Amerika een zacht dood lijkt te zijn gestorven. Zowel de Spaanse als Amerikaanse domein werken niet meer. Zouden ze weer aan het werk zijn?