Dat blijkt uit onderzoek van MediaScanner XL (onderdeel van Interview/NSS) onder 15.000 internetters tussen 13 en 55 jaar. De deelnemers kregen elf soorten reclame (onder meer ongevraagde e-mail, reclame op sites, radio- en tv-spotjes) voorgeschoteld en moesten daarvan aangeven of ze het informatief, leuk of irritant vonden. Van de ondervraagden gaven 9300 mensen antwoord.

Maar liefst 85,2 procent van de respondenten vindt ongevraagde reclame per e-mail irritant. Reclame op sites vindt 69,3 procent irritant. Ter vergelijking: tv-reclame vindt 47,2 procent irritant, advertenties in dagbladen 14,7 procent. Gevraagde e-mailreclame (opt-in) blijkt de minste irritatie op te wekken: slechts 9,8 procent van de ondervraagden ergert zich daaraan.

Opmerkelijk is dat 37,8 procent van de respondenten zegt niet te letten op ongevraagde e-mail. Dat lijkt in tegenspraak met de 85,2 procent die zegt spam irritant te vinden. Reinier Schaper van MediaScanner XL: "Dat zijn twee verschillende zaken. Dingen waar je niet op let, kun je toch irritant vinden. Mensen gooien de e-mails meteen weg en nemen geen kennis van de boodschap.

Overigens ontbreekt in het onderzoek reclame per telefoon – bedrijven die bij voorkeur rond etenstijd opbellen om krantenabonnementen en lijfrentepolissen te verkopen. Schaper: "Telemarketing valt niet onder onze definitie van reclame."

Interview/NSS houdt zelf regelmatig telefonische enquêtes, onder meer om de naamsbekendheid en populariteit van producten en politieke partijen te peilen. "We doen niet aan telemarketing", benadrukt Schaper.