"Afgelopen week zijn we geconfronteerd met miljoenen en miljoenen spamberichten", bevestigt Ronald van der Aart, woordvoerder bij moederbedrijf UPC. "Dit heeft geleid tot vertraging in het mailverkeer." Van der Aart noemt deze vertraging `onacceptabel' en snapt dat klanten niet blij zijn. "Dit is uiteraard heel vervelend voor klanten, maar geeft wel de urgentie aan waarmee isp's te maken hebben met de bestrijding van spam." Oorzaak voor de vertraging is een onlangs in gebruikgenomen methodiek om spamberichten en virussen te herkennen. "Door de enorme hoeveelheid spam en de manier van controleren kan er een vertraging van maximaal twee dagen optreden. Mail gaat overigens niet verloren." Van der Aart benadrukt overigens dat de problemen niet komen door het eerder in opspraak geraakte spamfilter van de provider. "Dat was een filter dat controleerde op uitgaande mail. Deze heeft korte tijd gefunctioneerd toen er veel via Chello-klanten werd gespamd. Dit spamfilter staat al weer uit."

Oplossing

De provider zegt inmiddels hard aan een oplossing te werken. "Deze week zullen de eerste verbeteringen zichtbaar zijn. We hebben de meest voorkomende ip-adressen die de spam versturen, gefilterd. Deze worden geblokkeerd, dat zal al schelen." Daarnaast zal Chello rond 10 december de capaciteit van zijn mailservers vergroten. Het aantal mailservers wordt dan uitgebreid van acht naar twaalf. Volgens Van der Aart begint het probleem met spam aardig uit de hand te lopen. Ook andere providers hebben in het recente verleden de gevolgen van spam `aan den lijve' kunnen ondervinden. Zo raakten eind oktober onder meer de mailservers van LaDot en @Home verstopt door de enorme toename aan spamberichten. LaDot meldde een toename van gemiddeld 500 procent spam bij de abonnees. COAX - gebruikersgroep van de Nederlandse kabelaars - reageert verheugd op de plannen van de isp's. "Laten we hopen dat met deze maatregelen de problemen daadwerkelijk tot het verleden behoren", aldus voorzitter Hans Ronhaar.