De nieuwe technologie, FairUCE (Fair use of Unsolicited Commercial Email) geheten, probeert de spamstroom in te dammen door te achterhalen vanaf welke ip-adressen spamberichten worden verstuurd. FairUCE draait op mailservers. De software vergelijkt het ip-adres waarvandaan een mailtje is verstuurd met een lijst met bekende spamadressen. "In tegenstelling tot spamfilters, die spam identificeren door de inhoud van elk mailbericht te scannen dat het netwerk binnenkomt, blokkeert en elimineert FairUCE spam van spammers die een valse identiteit aannemen om te verbergen wie ze werkelijk zijn", stelt IBM in een verklaring. Helemaal nieuw is deze technologie echter niet. Veel providers maken voor het tegenhouden van spam al gebruik van zwarte lijsten van bekenden spamadressen. Daarnaast hebben ook andere bedrijven, zoals Microsoft en Yahoo, in het verleden een voorstel gedaan om het makkelijker te maken om de bron van herkomst van een e-mail/spambericht te achterhalen (Sender ID). Volgens IBM kan FairUCE ook worden gebruikt om de bronnen van spam 'terug te pakken'. Dit gebeurt door spamberichten terug te sturen naar de computer waar ze vandaan komen. In de praktijk zal dit waarschijnlijk betekenen dat vooral mensen wier computer wordt misbruikt voor het versturen van spam, de snelheid van hun internetverbinding (verder) zullen zien afnemen. IBM is niet het eerste bedrijf dat overweegt op spammers met gelijke munt terug te betalen. In november vorig jaar lanceerde Lycos een screensaver die websites opvroeg die in spamberichten werden vermeld. Dit project leidde tot forse kritiek. Binnen een week haalde Lycos de screensaver weer offline.

Kostenpost

FairUCE is vooralsnog geen commercieel antispamproduct. Geïnteresseerde softwareontwikkelaars kunnen de technologie gebruiken om hun eigen producten te verbeteren. Volgens IBM wordt spam een steeds grotere kostenpost voor bedrijven. In de Verenigde Staten alleen al stijgen de kosten van het bestrijden van spam van 10 miljard dollar in 2003 tot een geschatte 17 miljard dollar dit jaar. De kosten bestaan onder meer uit verloren arbeidsproductiviteit en het ten onrechte aanmerken van legitieme mail als spam. In februari was 76 procent van alle mail spam. Dat is een daling ten opzichte van januari toen volgens IBM 83 procent van de berichten uit spam bestond.