"Eind vorige week ontvingen zo'n vijftigduizend gebruikers van de gratis webeditie van NRC Handelsblad een e-mail met een aanbieding om de krant tegen een voordelig kennismakingstarief een paar weken te ontvangen", zo schrijft de hoofdredactie van NRC Handelsblad in een artikel waarin zij haar verontschuldigingen aanbiedt voor het versturen van reclame per e-mail. Dit weekend verstuurde het bedrijf AbFab in opdracht van NRC Handelsblad een groot aantal e-mails naar Nederlandse internetgebruikers. De e-mail bevatte reclame voor een proefabonnement op de krant. Een groot aantal ontvangers van het e-mailbericht reageerde verontwaardigd. De meeste mensen zitten niet te wachten op ongevraagde reclame per e-mail. Sommige ontvangers hadden bovendien al een abonnement op NRC Handelsblad.

Herkomst

Verschillende ontvangers van de e-mail bestrijden dat ze hun e-mailadres ooit hebben achtergelaten bij NRC Handelsblad, zoals de hoofdredactie van de krant op de site beweert. Een redacteur van WebWereld die het reclamebericht vier keer ontving (een keer op zijn werkadres en drie keer op verschillende privé-adressen) is wel op zijn werkadres geabonneerd op de gratis e-mailkrant van NRC Handelsblad, maar heeft zijn privé-adressen nooit achtergelaten.

Marketing

Navraag bij AbFab leert dat het bedrijf het werkadres van de redacteur van WebWereld heeft gevonden op de site van WebWereld. "Het adres is dus niet afkomstig uit een bestand van NRC Handelsblad", benadrukt Thijs Cobben van AbFab. De uitspraak van Cobben staat daarmee lijnrecht tegenover de verklaring van de hoofdredactie van NRC Handelsblad. Hoe AbFab aan de adressen van andere ontvangers van het spambericht is gekomen, wil Cobben niet zeggen. "Wij doen geen uitspraken over specifieke acties voor klanten." Hoewel het artikel op de site van NRC Handelsblad is ondertekend door 'de hoofdredactie', verwijst adjunct-hoofdredacteur Gijsbert van Es voor 'inhoudelijke vragen' over de e-mailactie door naar de marketingafdeling van de krant. Daar was dinsdag niemand bereikbaar voor commentaar. Inmiddels heeft NRC Handelsblad het artikel op de site aangepast. In plaats van 'vijftigduizend gebruikers van de gratis webeditie' staat er nu dat de e-mail werd verstuurd naar 'vijftigduizend mogelijk geïnteresseerden in NRC Handelsblad'. Op de site staat niet dat het artikel is aangepast.