<p/>Peer-to-peer programma's als Napster, Gnutella en Aimster zijn niet alleen leuk voor de muziekliefhebber, ook online advertentiebureaus hebben hun oog op dergelijke uitwisselsoftware laten vallen. Volgens kenners staan we aan de vooravond van een heel nieuw hoofdstuk in direct marketing: chat-spam.

"Het is een afschrikwekkende gedachte", zo zegt Jason Catlett van de anti-spamgroep Junkbusters tegenover ZDNet. "De liedjes die je via Napster aan de hele wereld laat zien, vertellen heel veel over je. Het is alsof je je cd-collectie voor je raam aan alle voorbijgangers laat zien."

Wie bijvoorbeeld zijn gedeelde schijf vol heeft staan met liedjes van Yonderboi, zou via de chatfunctie kunnen worden benaderd door platenmaatschappijen die ook leuke lounge-muziek in de aanbieding hebben. Voor online advertentiebureaus bieden de openbare mappen van peer-to-peer gebruikers een schat aan informatie.

<b>Parasieten</b>

De eerste tekenen van deze nieuwe vorm van spam zijn al zichtbaar. Zo kregen fans van Aimee Mann onlangs via Napster een instant message waarin werd gewezen op de website van deze zangeres. Instant spamming dus. Volgens online magazine Salon.com schieten zogeheten Napster-parasieten – bedrijven die profiteren van de informatie die via Napster wordt prijsgegeven – als paddestoelen uit de grond.

Een ander voorbeeld van IM-marketing is te vinden bij Aimster. Dit softwarebedrijf sloot vorige week een deal met advertentiebureau L90. Dit bureau zal proberen goederen aan de man te brengen via instant messaging. Aimster is peer-to-peer software die als extra optie bovenop de Instant Messenger van AOL werkt.

L90 zal op de harde schijven van Aimster-gebruikers kijken om te zien van wat voor muziek ze houden. Hierna krijgen ze een chatbericht via de buddylists van Aimster, die compatible zijn met andere chatprogramma's, zoals ICQ, MSN Messenger en Yahoo Messenger.

<b>Fleurop</b>

Critici vinden deze ontwikkeling erg slecht. Een analist van Forrester bijvoorbeeld vergelijkt commerciële chatberichten met het inbreken in een persoonlijk telefoongesprek. "Het is alsof je met je vriendje over de telefoon aan het praten bent, waarop Fleurop interrumpeert met de mededeling: 'Ik zie dat jullie ruzie hebben, waarom kopen jullie niet wat bloemen?'", aldus de analist tegenover ZDNet.

Voor marketingbureaus zijn Napster-achtige programma's echter veel te aantrekkelijk om links te laten liggen. Zo was de promotiecampagne rondom Aimee Mann zeer succesvol. Maar liefst 20 procent van de benaderde Napster-gebruikers bezocht na het chatbericht de gepromote site. De effectiviteit van banners tekent hier schril bij af.