Vrijdag trad de Europese Richtlijn voor Privacy in de Telecommunicatiesector in werking. Deze richtlijn bevat onder meer een spamverbod. Bedrijven mogen alleen nog maar commerciële e-mails naar consumenten sturen als die daar van tevoren toestemming voor hebben gegeven. De richtlijn moet in een aantal Europese landen – waaronder Nederland – nog omgezet worden in wetgeving. Dinsdag stemt de Tweede Kamer in met de nieuwe Telecommunicatiewet, waarin het Europese spamverbod is opgenomen. Daarna moet de wet nog door de Eerste Kamer. Pas na publicatie in het Staatsblad wordt de wet van kracht. In de tussentijd kunnen Nederlanders zich echter gewoon beroepen op de Europese richtlijn. Spammers lijken zich vooralsnog weinig aan te trekken van het spamverbod. Volgens de site Spamvrij.nl zijn er sinds de inwerkingtreding van de richtlijn op vrijdag nog zeker tien spamruns geweest. Met name Lekkergeurtje.com deed van zich spreken. Opmerkelijk genoeg beginnen de spammails van de parfumverkoper met de aanhef 'Beste consument'. Het versturen van spam naar consumenten is door de Europese richtlijn niet toegestaan, het spammen van bedrijven mag nog wel.