Hiermee zet het Amerikaanse overheidsorgaan een eerste stap op weg naar een mogelijke regulering van online privacy. "We hopen dat een grote diversiteit aan partijen ons advies wil geven," zegt David Medine, de man die de nieuwe Advisory Committee on Online Access en Security gaat voorzitten. "Iedereen is het eens over het principe dat iedereen toegang moet hebben tot de data die is verzameld over jezelf, de vraag is alleen hoe." Een of andere vorm van regulering wordt steeds belangrijker. Bedrijven als DoubleClick gebruiken nieuwe technische mogelijkheden om surfgedrag bij te houden en uitgebreide profielen op te stellen van websurfers. In oktober stelde de FTC al wel strenge regels op voor het vergaren en opslaan van informatie van kinderen. Volwassenen zijn echter nog steeds onbeschermd. Zelfregulatie is daar immer nog het sleutelwoord. Het blijkt echter dat de industrie soms de verleiding niet kan weerstaan. Recent nog bleek dat Real, maker van de RealPlayer en de RealJukebox, bijhield naar welke muziek haar gebruikers luisteren (Zie nieuws van 2 november 1999). Het softwarebedrijf Comet Systems kwam in opspraak omdat onschuldige cursor-software het surfgedrag bleek bij te houden. (Zie nieuws van 30 november 1999.) Dergelijke gegevens zijn voor veel geld door te verkopen aan adverteerders. Adverteerders zien nog veel heil in zelfregulatie. De industrie probeert regulering te voorkomen door het opzetten van het National Advertising Initiative. Consumenten krijgen van het NAI informatie over wat er zoal met hun gegevens wordt gedaan en een opt-out mogelijkheid. Dan wordt toegezegd gegevens niet voor 'bepaalde doeleinden' te gebruiken. Privacyvoorvechters vinden zelfregulatie echter niet voldoende. Zij waarschuwen voor Orwelliaanse scenario's, waarbij in het geniep allerlei gegevens worden opgeslagen. Als voorbeeld voor hun gelijk geldt de hypocrisie van de adverteerders, zeggen de privacywatchers. De adverteerders beloven de overheid braaf te zullen zijn, terwijl zij hun klanten lekker maken met geavanceerde technieken om de argeloze consument online op de voet te volgen.