Na Boo.com is er weer een grote webwinkel op de fles gegaan. De sluiting van Toysmart.com is pijnlijk voor grootaandeelhouder Disney. Het mediabedrijf investeerde in totaal 45 miljoen dollar in de online verkoper van verantwoord speelgoed.

In december trok de online speelgoedzaak nog 1,6 miljoen bezoekers. Hiermee was de site – waar 120 mensen werkten - de op drie na grootste speelgoedwebwinkel, na eToys, Toys R Us en Smarterkids.com.

In tegenstelling tot bijvoorbeeld Boo.com heeft Disney met Toysmart.com weinig blunders gemaakt, stellen analisten vast. "Ze hebben niets fout gedaan", aldus een analist van Forrester Research tegenover persbureau AP. "Ze waren alleen het verkeerde bedrijf dat de verkeerde producten verkocht op het verkeerde moment." Daar kan Disney het mee doen.

Toysmart heeft één troost: het is niet de eerste online speelgoedwinkel die het niet heeft gered. Begin deze maand sloot Redrocket.com reeds haar deuren. Bovendien verkeert KBToys.com in moeilijkheden. Bij deze webwinkel moet 30 procent van het personeel op zoek naar een andere betrekking, zo werd onlangs bekend.Eerdere relevante berichten: Doek valt alsnog voor Boo.com: faillissement (18 mei 2000)