Het vakantieseizoen is mager dit jaar voor de cd-industrie. Normaliter komt 40 procent van de jaaromzet uit dit seizoen, maar de verkopen van top 10-albums zijn met 40 procent afgenomen. De verkopen over heel 2005 zijn afgenomen met 8 procent ten opzichte van 2004, zo berekent analistenbureau Nielsen Soundscan tegenover the Wall Street Journal. "Het is een mager vakantieseizoen in een mager jaar", concludeert Jim Urie van Universal.

Niet alleen het downloaden van muziek en het branden op cd zijn volgens de muziekindustrie debet aan de lagere verkoopaantallen. Consumenten blijken hun geld liever uit te geven aan de nieuwe spelcomputer van Microsoft, de Xbox 360, en de muziekdrager van Apple: iPod. Daarnaast ziet de muziekindustrie het geld van de consument richting computerspellen en dvd's stromen. Niet alleen de cd-verkoop is gedaald. Nielsen Soundscan stelt dat er in 2005 in zijn algemeenheid 4,5 procent minder muziek verkocht is.

Beerput

De verwachting is dat de cd-verkopen alleen maar verder zullen dalen. De komst van de Playstation 3-spelcomputer van Sony en de nieuwe generatie dvd's, zoals Blu-ray en hd-dvd, zullen de concurrentie alleen maar verhogen. Er is nog een oorzaak voor de lagere cd-verkopen: geen goede acts. Don VanCleave van de Coalition of Independent Music Stores: "Er is een gigantische beerput vol met erg slechte bands." John Sullivan van Trans World Entertainment: "Het lijkt erop alsof we toe zijn aan een nieuw genre. Er is helemaal niets fris en nieuws verschenen om consumenten te prikkelen."

De bestverkochte cd's waren in 2005 van Green Day en Mariah Carey, maar deze verkochtten niet zo goed als de hit-cd's van 2004 van U2, Eminem en Shania Twain. De verkoop van de nieuwe albums van 50 Cent en Eminem vielen tegen. "De soundtrack van de film van 50 Cent was een teleurstelling, daar bestaat geen twijfel over", aldus Sullivan.