In dit online fantasyspel bezoeken duizenden spelers tegelijkertijd de virtuele wereld Norrath. De spelers kunnen in Norrath extra talenten en bezittingen verdienen. Deze kunnen vervolgens weer worden verhandeld in de bazaars van het middeleeuwse Norrath. Maar spelers vinden de methode in het spel te omslachtig en hebben een directere manier gevonden. De veilingsites werken een stuk eenvoudiger. Veel spelers bieden via de sites hun fictieve bezittingen aan in ruil voor dollars. Hierdoor is een echte economie ontstaan met een inkomen per hoofd vergelijkbaar met een land als Rusland. Dit ontdekte de Californische professor Edward Castronova. Hij onderzocht duizenden transacties via veilingsites en ontdekte dat het bruto nationaal product per hoofd van de bevolking gemiddeld 2266 dollar was. De virtuele munteenheid van EverQuest, de Platinum pieces, is in de Verenigde Staten nu meer waard dan de Japanse Yen. Castronova zegt tegen CNet dat dit een bewijs is dat een economie uit zichzelf ontstaat. "Als je een hoop mensen bij elkaar zet en ze kunnen artikelen produceren en verhandelen, dan heb je de basis voor een economie." Sony, de eigenaar van EverQuest, verbiedt de verkoop van aan Everquest gerelateerde artikelen. Want alle onderdelen van Everquest zijn het intellectuele eigendom van het bedrijf. Norrath telt vierhonderdduizend spelers.