Vanmiddag ging de nieuwe bèta website de lucht in, die de komende paar weken vooralsnog naast de oude zal draaien. De restyling is een drastische update, zodat de oude, Spartaanse site nog gedateerder aandoet.

Speurders kwam er in de loop van vorig jaar achter dat vooral het rubriekenmenu niet voldeed. Met het uitwerken van alternatieven ging gaandeweg de hele site op de schop, vertelt Leon Kramer, ceo van Speurders, tegenover Webwereld.

ZoekTurbo

Speurders 2.0 draait nu om concepten die elders in ecommerceland al langer opgang maken: personalisatie en relevantie. Zo is zoekfunctie is veel prominenter en uitgebreider. De zoeker heet vanaf nu ZoekTurbo en is een vervolg op het enige maanden geleden geïntroduceerde Speurders Spotter. Dat behelst ook een desktopapplicatie die meldingen doet over zoekopdrachten.

Daarnaast wordt het voor gebruikers mogelijk om advertenties te bewaren, naast nieuwe functies om makkelijk recent bekeken advertenties en uitgevoerde zoekacties terug te vinden.

De layout van de nieuwe Speurders is veel ruimer en visueler. De overzichtsadvertenties krijgen grotere foto's zodat visueel vergelijken eenvoudiger wordt. Op de individuele advertentiepagina komt er bovendien ruimte voor meer foto's dan het huidige maximum van vier. Op de productpagina zullen ook automatisch gegenereerde 'aanverwante advertenties' worden getoond, analoog met de aanbevelingen die bijvoorbeeld webwarenhuis Amazon biedt.

API voor webwinkels

Een andere toepassing die helemaal bij de tijd is: middelgrote en grote externe webwinkels kunnen vanaf nu toegang krijgen tot een Application Programming Interface (API) zodat zij hun eigen productenportfolio naadloos in Speurders kunnen integreren. Webwinkeliers die denken in aanmerking te komen voor de API, kunnen mailen naar [email protected]

Dat Speurders nieuwe stijl met bovenvermelde functionaliteiten een duidelijk voorbeeld neemt aan ecommercereuzen als Amazon en eBay, ziet Leon Kramer eerder als een compliment dan een belediging. "Wereldwijd zie je convergentie van deze online markten, daar gaan we heel bewust in mee", verklaart Kramer.

Speurders.nl, onderdeel van de Telegraaf Media Groep (TMG) bokst al jaren op tegen Marktplaats.nl. Met de nieuwe site zet Speurders zich duidelijk af van haar grote rivaal. Volgens Kramer is het verkeer op Speurders.nl 'stabiel'.