Het merendeel van de tachtig medewerkers van het bedrijf staat eind deze week op straat. Het lijkt erop dat zij hun spullen pakken zonder verder nog naar de site om te kijken. Wie naar Pop.com surft, stuit nog op een pontificaal 'Coming soon' over het hele scherm. Ook wordt nog een registratiemogelijkheid geboden, maar dat heeft echt geen enkele zin meer. Pop.com is in de wieg gestorven. De aandeelhouders hebben besloten met de site te stoppen nu gesprekken met het filmportal Ifilm.com over een verkoop zijn stukgelopen. Pop.com werd oktober vorig jaar opgericht door Imagine Entertainment en DreamWorks, de productiemaatschappij van regisseur Steven Spielberg. Pop.com zou een combinatie van video on demand en live web events worden. Voor de site zouden speciale programma's worden ontwikkeld. Er waren al overeenkomsten met komieken als Eddy Murphy en Steve Martin, maar er is nooit één productie op de site verschenen. Volgens een woordvoerder van DreamWorks is de intermarkt sinds de aankondiging van Pop.com heel erg veranderd. "Dat heeft ertoe geleid dat een dergelijke site een minder betrouwbare onderneming voor ons is geworden", aldus de woordvoerder tegen persbureau Associated Press. De ondergang van Pop.com bevestigt nog eens dat amusement een lastig genre is om een succesvol internetbedrijf mee te draaien. De blikvanger in de branche Digital Entertainment Network moest eerder dit jaar al het loodje leggen. Aan de andere kant claimen kleinere en onafhankelijke sites als Icebox, AtomFilms en Ifilm zeer succesvol te zijn en geen problemen te hebben met het vinden van financiering. Volgens een analist van marktonderzoeksbureau Forrester Research is de moraal van het verhaal dan ook niet dat entertainmentsites geen kans hebben. De les zou zijn dat succes hebben in de traditionele Hollywood-industrie geen garantie voor succes op internet is.