Het bedrijfje Americaoffline, via een contactpersoon die Zvieli Fisher heet, heeft recent meer dan 250 afzonderlijke domeinnamen geregistreerd. Het meerendeel is daarvan fout gespelde variaties op bekende lokaties op het Internet. Achter de URL's (uniform resource locator) gaan FTP-sites of Telnet-pagina's schuil die lijken op de echte pagina's waarvan ze zijn afgeleid. "Ze zien er uit als de echte FTP- en Telnet-servers, dus als mensen inloggen zien mensen wat ze verwachten. En geven dus onbezorgd hun gebruikersnaam en wachtwoorden weg", aldus Darryl Baker, een systeembeheerder van Concentric Network, een provider in Cupertino (Californië). Verschillende bedrijven die op deze manier worden `nageaapt', zoals BellSouth, Microsoft en EarthLink Networks, hebben al juridische dwangbevelen gestuurd naar Americaoffline om met deze manier van `afluisteren' op te houden en de domeinnaam te laten schrappen. BellSouth, één van de grootste telefoonmaatschappijen in de VS, heeft ook al contact gezocht met InterNIC, de beheerder van de registratie voor commerciële domeinen om de fout gespelde domeinen uit het bestand te halen. Volgens het reglement van InterNIC zijn misleidende namen of namen die zijn afgeleid van merken of handelsnamen verboden. Omdat het volledige registratieproces is geautomatiseerd zijn de `mismaakte' namen kennelijk er door geslipt. Zveili Fisher is onbereikbaar voor commentaar, maar zijn provider, Instanet, zegt dat Americaoffline geen kwade bedoelingen heeft. Het bedrijf verricht `statistisch onderzoek' naar hoe vaak domeinnamen fout worden gespeld door surfers. De registratie van de meer dan 256 domeinnamen kost Americaoffline rond de 9000 dollar per jaar. Het zou de fout gespelde URL's met vette winst aan zijn slachtoffers kunnen verkopen – zeker als het `onderzoek' aantoont dat veel mensen de draad kwijtraken op het Internet. Die verklaring kan McCloskey van Concentric niet bekoren: zijn bedrijf heeft maatregelen genomen om te voorkomen dat klanten bij Americaoffline terechtkomen. Ook BellSouth blijft bij zijn eis dat het bedrijf zijn praktijken moet staken. Americaoffline is niet de enige die probeert een slaatje te slaan uit de fouten die websurfers online maken. Al eerder zijn er websites geweest die probeerden op de populairiteit van bekende namen op het net bezoek naar hun eigen pagina's te trekken.