Spits heeft met deze technologie een primeur, zo juicht moedermaatschappij De Telegraaf in een persbericht. Helemaal waar is dit niet. In Canada en Zweden is al eerder ge├źxperimenteerd met de door Jumptech ontwikkelde techniek. Verder werkt de Amerikaanse krant The Post and Courier al enige maanden met eenzelfde dienst. De nog te lanceren middageditie van Spits krijgt in ieder geval voor Nederland de primeur. Diverse artikelen en advertenties worden vergezeld van een streepjescode. Met een in eerste instantie aan 4000 proefpersonen uit te delen pen kan deze worden gescand en opgeslagen. Vervolgens wordt de pen in een aan de PC gekoppelde lezer gestoken. De lezer kan daarna eenvoudig doorklikken naar sites waarop meer informatie is te vinden. Commercieel aantrekkelijk is de koppeling van advertenties met sites. "Uit de tests in Zweden en Canada blijkt dat mensen veel gebruik maken van de techniek, de respons op advertenties was groot", aldus Maurice van Uden van Spits. In augustus of september worden de eerste scanners, penhouders en software uitgedeeld. Als het een succes wordt, zullen meer scanners worden verspreid. Een mogelijkheid is volgens Van Uden om dat via adverteerders te doen. Zij kunnen dan hun eigen site een vaste plek in de scanhouder en de bijbehorende software geven, als in een bookmarklijstje. De Telegraaf heeft een minderheidsaandeel genomen in Jumptech. Het concern is van plan de internetkoppeling op termijn ook in andere uitgaven te integreren en hoopt dat ook andere uitgevers het idee zullen omarmen, zodat de techniek snel gemeengoed zal worden.