Woekerpolissen. Zinloze verzekeringen. Piramidespelen. Torenhoge afsluitprovisies. Handel met voorwetenschap. Het zijn allemaal voorbeelden van gedrag dat in strijd is met eerlijke en transparante financiële markten. Markten die de laatste jaren steeds digitaler zijn geworden. Informatie kan zich tegenwoordig overal bevinden, van mobiele devices tot de ongrijpbare cloud. Voor de Autoriteit Financiële Markten (AFM), de nationale toezichthouder op dit terrein, betekent dat dat ook hun werkwijze zich meer en meer in het digitale domein begint af te spelen.

Zaken die consumenten raken

Michiel Crombeen werkt als E-Discovery- en forensisch specialist bij het Team Digitaal Onderzoek van de AFM. Twee jaar geleden maakte hij de overstap van een groot accountantskantoor naar de toezichthouder. "Ik heb veel ervaring opgedaan in de commerciële wereld", vertelt hij. "En ik wilde op zeker moment mijn vaardigheden inzetten voor een meer maatschappelijk doel." Dat doel vond hij bij de AFM.

Signalen van consumenten of uit de markt kunnen de verdenking oproepen dat er iets 'kwalijks' aan de hand is. "Denk aan een adviseur die om 'bijzondere betalingen' vraagt, een aanbieder met onduidelijke voorwaarden of een verzekeringsadviseur die maandelijks premie van je levensverzekering int, maar er dan niet de juiste dingen mee doet", zegt Michiel. "De AFM is er voor het waarborgen van integer, transparant gedrag op het gebied van financiële dienstverlening en dit zijn allemaal zaken die consumenten op een negatieve manier raken. Daar treden wij tegen op. Als zelfstandig bestuursorgaan hebben we daarbij niet met commerciële beperkingen te maken en kunnen volledig onafhankelijk zijn."

Zoeken naar afwijkingen en verbanden

Het Team Digitaal Onderzoek werkt aan de hand van digitale sporen. Bijvoorbeeld door het vorderen van digitale bronnen, zoals een e-mailbox of door een forensische kopie te maken van een iPad. Maar hoe vind je de weg in de enorme berg data? "We gebruiken slimme zoektechnieken en speciale programmatuur, onder andere op basis van kunstmatige intelligentie", legt Michiel uit. "Daarmee zoeken we naar afwijkingen en verbanden, bijvoorbeeld tussen personen, tijdstippen of het type informatie en stellen zo een verzameling van bestanden samen die kunnen dienen als (ondersteunend) bewijs."

Dat is niet altijd eenvoudig in de digitale wereld. Doorgaans moet elke financiële dienstverlener een vergunning van de AFM hebben, maar kredietbemiddelaars zonder zo'n vergunning verschuilen zich nog wel eens online, of bevinden zich in het buitenland. Dat vraagt om veel slimheid en meer en meer internationale samenwerking. Soms zijn gegevens echt onbereikbaar. "We kunnen niet alle informatie die we vinden gebruiken", vertelt Michiel. "Correspondentie tussen een klant en een advocaat is bijvoorbeeld geprivilegieerd, in dat opzicht schonen we de data voor we ze in een onderzoek gebruiken". Soms is het om andere redenen nodig om gegevens te schonen. Bijvoorbeeld als de correspondentie privé blijkt te zijn. Dit alles gebeurt conform de digitale werkwijze van de AFM.

'Top of the bill voor slimme ICT'ers'

Er is nog veel te doen in de digitale forensische wereld. Michiel: "Het is een relatief jong vakgebied en er valt inhoudelijk nog een heleboel werk te verzetten. En juist als toezichthouder moeten we ons doorlopend ontwikkelen. We hebben als team de drijfveer om qua techniek en tooling voorop te lopen, state of the art te zijn. Voor slimme ICT'ers is dat top of the bill. Je kunt wel gaan programmeren of als consultant aan het werk gaan, maar hoe spannend is dat? Als je iemand bent die gedreven is om de onderste steen boven te krijgen en als je op zoek bent naar iets bijzonders, dan ben je bij een organisatie als de AFM veel beter op je plaats."

Ben jij een slimme, gedreven ICT'er die toe is aan een echt spannende baan? Klik dan hier voor de vacature.