De muzieksite Spotify opent later dit jaar zijn deuren voor Nederlandse gebruikers, schrijft VPRO-muzieksite 3VOOR12. Niklas Ivarsson, de licentiemanager van Spotify, kondigde dat vrijdag aan tijdens het Noorderslag-muziekfestival in Groningen. Ivarsson vindt Nederland interessant vanwege de hoge breedbanddekking en de sterke online advertentiemarkt.

Volgens Ivarsson liggen rechtenorganisaties als Buma/Stemra niet dwars, maar kosten dit soort gesprekken wel de nodige tijd. Ook wil Spotify pas in Nederland starten als er een eigen kantoor en personeel is gevonden. Maar, zo zei Ivarsson, Nederland staat op de "prioriteitenlijst".

Een exacte datum voor de Nederlandse Spotify-introductie is er nog niet, schrijft ook Billboard. "Als we live gaan in een ander land, willen we alles goed doen, compleet met een eigen kantoor, advertentie-managers en helpdeskteams", aldus Ivarsson.

'Labels akkoord'

Spotify is al beschikbaar in Zweden, Noorwegen, Finland, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Frankrijk. De legale muziekdienst laat via desktop- en telefoonapplicaties gebruikers onbeperkt streaming luisteren naar miljoenen liedjes. Spotify werkt al op Windows-pc's, Macs, iPhones, Android- en Symbian S60-toestellen.

De platenmaatschappijen hebben Spotify inmiddels ook omarmd. "Mag Spotify van de labels? Het antwoord daarop is een volmondig: ja", aldus Wouter Rutten, woordvoerder van NVPI, de brancheorganisatie van de Nederlandse entertainmentindustrie. Enkele grote internationale platenlabels zijn aandeelhouder in Spotify.

Gratis of 10 euro per maand

Of Spotify in Nederland ook een gratis versie zal aanbieden, waarbij gebruikers zonder te betalen mogen luisteren in ruil voor reclamespotjes tussen de nummers, is nog niet duidelijk. Een abonnement op Spotify Premium kost 10 euro per maand. Abonnees krijgen geen reclames en kunnen luisteren naar streams in een betere audiokwaliteit (320 kbit/s).

Ook is nog onbekend of Spotify ook praat met Nederlandse isp's. In Zweden biedt de provider Telia Spotify Premium al aan binnen een van zijn internetabonnementen.

Kritiek op inkomstenmodel

Een van de punten van kritiek op Spotify is dat de dienst kleinere, onafhankelijke platenmaatschappijen alleen 50 procent van de advertentie-inkomsten geeft. Grote labels krijgen ook voorschotten en een minimumbedrag per stream. De inkomsten uit de advertentie-opbrengsten van Spotify vallen ook erg tegen.

Een Noorse krant meldde onlangs dat een klein muzieklabel wiens liedjes 55.000 keer waren gestreamd via Spotify hiermee in totaal nauwelijks 2 euro had verdiend. De Zweedse muzikant Magnus Uggla, die bij Sony Music onder contract staat, klaagde eerder dat Spotify hem na zes maanden evenveel had opgeleverd als wat een straatmuzikant in een dag verdiend.