Dat maakt de dienst bekend op zijn blog. Ceo Daniel Ek stelt dat het aantal actieve betalende gebruikers nu 15 procent uitmaakt van het totaal aantal gebruikers. Vooral het woord 'actieve' is in deze belangrijk. Afgelopen september brak spotify door de grens van 10 miljoen accounts.

Blijkbaar zijn er een paar miljoen mensen die wel een account hebben aangemaakt en niet meer actief zijn. Gelet op de 15 procent actieve betalende gebruikers komt het totaal aantal actieve Spotify-luisteraars uit op ongeveer 6,7 miljoen. Betaalde gebruikers kunnen zonder reclame-onderbrekingen naar muziek luisteren via Spotify, ook is de kwaliteit van de nummers hoger en is bijvoorbeeld het streamen van audio naar mobiele telefoons mogelijk.

Grootste streaming muziekdienst

Kenneth Parks, verantwoordelijk voor Spotify in de VS, zegt tegen AllThingsD dat het aantal betalende gebruikers twee keer zo snel groeit in verhouding tot de groei van gratis gebruikers. Dit beeld zal direct flink veranderen, mocht Spotify eindelijk voet aan de grond krijgen in de VS, merkt Wired op. De dienst heeft nog steeds moeite om de Amerikaanse platenlabels te overtuigen van hun freemium model. De labels zien het gratis aanbieden van muziek met reclame als inkomstenbron voorlopig nog niet zitten in de grootste muziekmarkt ter wereld.

Toch is Spotify op dit moment al de grootste abonnementsmuziekdienst. Tegenhanger Rhapsody (alleen betaald en alleen in de VS) heeft op dit moment 750.000 betalende leden. Een dienst als Rdio is volgens AllThingsD significant kleiner.

Betaalde gebruikers groeit

Ook de groei van Spotify gaat de goede kant uit. In 2009 had de dienst 7 miljoen gebruikers waarvan 250.000 maandelijks betaalden, aldus MusicAlly. Het aantal betalende gebruikers lag toen dus op 3,6 procent.

De vraag is of Spotify kan opboksen tegen mogelijke concurrenten. Zo zou Apple ook de stap willen wagen naar het aanbieden van muziek via een abonnementen. De nieuwe functie voor het verkopen van abonnementen via de app store zou daarop kunnen wijzen. Hoewel dit nog slechts speculatie is zou Apple direct 30 procent voordeel kunnen hebben op de concurrentie, omdat via het App Store model sowieso 30 procent van iedere aankoop moet worden afgestaan aan Apple.