Reisbureau Hotelplan zette vrijdag een advertentie in de gratis krant met de slogan: 'Second Life? Liever ├ęcht op vakantie'. Daarbij wilde Hotelplan verwijzen naar de online 3D-wereld van Second Life waarin gebruikers ook talloze exotische bestemmingen virtueel kunnen bezoeken. Maar het toeval wilde dat Sp!ts de advertentie recht onder een uitgebreid sfeerverslag over de begrafenis van tv-presentator Jos Brink plaatste.

"We vinden dit een heel vervelende samenloop van omstandigheden", reageert Hotelplan-directeur Hans de Wilde tegen Webwereld. "Onze advertentie heeft natuurlijk niks met Jos Brink te maken. We hebben die slogan bedacht vanwege de hype rond Second Life. Daar kan je virtueel op vakantie en bij ons echt."

Hoofdredacteur Bart Brouwers van Sp!ts schrijft op zijn weblog over het incident: 'Oeps, foutje...'. Brouwers: "Toen de vertegenwoordiger van Hotelplan ons vroeg de advertentietekst eens goed te lezen, wist ik eerlijk gezegd weinig meer uit te brengen".

De hoofdredacteur heeft Hotelplan zijn verontschuldigingen aangeboden. "Duizend excuses richting Hotelplan natuurlijk, want dit is wel heel erg vervelend." Hotelplan-directeur De wilde vindt de excuses naar zijn bedrijf 'sympathiek'. "Maar beter is het om excuses aan de krantenlezers aan te bieden."