De afgelopen tijd teisteren storingen de Nederlandse PIN-infrastructuur. Hackpogingen van skimmers, veel onaangekondigde updates en slechte samenwerking tussen de betrokken partijen liggen hier aan ten grondslag.

Om in de drukste periode van het jaar het systeem in de lucht te houden, heeft PIN-beheerder Currence eenzijdig een 'freeze periode' afgekondigd. De verschillende partijen mogen in die periode geen updates uitbrengen en niks veranderen aan de PIN-infrastructuur.

Maar volgens Johan van der Wielen, retail consultant bij Simac, een bedrijf dat pin-terminals beheert, biedt de maatregel geen oplossingen voor storingen. "We rijden de laatste tijd met zwaailichten en loeiende sirene door het land om problemen te verhelpen."

Wijzen naar elkaar

Die problemen hebben meerdere oorzaken. "Op dit moment zijn er teveel partijen betrokken bij het beheer van de pin-infrastructuur. Geen enkele partij heeft een vorm van autoriteit over een ander en iedereen wijst met de vinger naar elkaar. Dus als er updates of wijzigingen plaatsvinden aan het systeem, vinden die plaats zonder overleg waardoor makkelijk storingen ontstaat", aldus van der Wielen.

Vroeger was één partij verantwoordelijk voor de pintransacties, Interpay. "Maar nu heeft iedereen wel wat te zeggen en hebben we de afgelopen tijd enorm veel last gehad van moeilijkheden, zoals recentelijk de storing bij Equens."

Een van die onaangekondigde updates was van PaySecure, een bedrijf dat bij veel retailers en ondernemers creditcardbetalingen onderhoudt. "Maar door een bepaalde update lagen veel betalingen eruit waardoor problemen ontstonden."

Skimmers zetten systeem onder druk

Ook skimmen noemt Van der Wielen een groot probleem. "Ik heb in een beveiligingsvideo gezien hoe skimmers bij een grote winkelketen een pinautomaat binnen drie tellen vervingen voor een vervalst apparaat. Winkels hebben dat soort video's liever niet in de publiciteit vanwege de enorme imagoschade. Caissières krijgen dan ook speciale instructies rond de feestdagen om skimmen te voorkomen."

Mede door de praktijken van skimmers moesten veel pin-terminals vervangen worden. "Landelijk zijn er de laatste tijd zo'n 900 apparaten vervangen vanwege aanhoudende problemen. Dus ik begrijp het ook wel, zo'n freeze periode. Het levert even wat rust op maar lost niks op."

Escalatieteam

De verschillende partijen proberen ten koste van alles de feestdagen soepel te laten verlopen. "Daarom is er ook een speciaal escalatieteam opgericht met belangrijke partijen zoals Currence en KPN om te bekijken wat te doen tegen de aanhoudende problemen. Ze zijn als de dood voor mogelijke moeilijkheden die kunnen opduiken rond de feestdagen."

Maar met de huidige situatie denkt Van der Wielen dat de problemen aan blijven houden. "Alle betrokken partijen vormen eilanden. Zelfs Currence verwijst naar een ander toen wij daar laatst waren."

De woordvoerder van Currence verwacht dat de bevriezing als tijdelijke maatregel zal helpen om te storingen terug te dringen. "Maar er kan nog altijd een idioot opduiken die met een shovel in de grond een kink in de kabel veroorzaakt."

Van der Wielen vindt dat Nederland naar een systeem zoals in België moet. "Daar hebben ze geen last van skimmers omdat ze werken met een chip in plaats van een magneetstrip. Maar de Nederlandse banken willen niet grootschalig pasjes met chips gaan invoeren." De partijen moeten volgens hem onderling beter gaan overleggen om zo een betere structuur te krijgen.