StarBand werd in september opgericht door onder meer Echostar en Microsoft. Het softwareconcern pompte 50 miljoen dollar in het bedrijf. Tweeweg internetverkeer via de satelliet wordt al geleverd, in Europa en in de Verenigde Staten, door onder meer Tachyon. Die diensten zijn echter vooral gericht op het bedrijfsleven. StarBand is het eerste bedrijf dat zich rechtstreeks tot de consument wendt, zonder tussenkomst van internetproviders. Met de lancering van de satellietdienst van StarBand dient zich in de VS een serieus alternatief aan voor de breedbandinternetdiensten die via de grond verlopen. Maar vooral richt StarBand zich op de talloze Amerikanen die in afgelegen gebieden wonen waar DSL- of kabelinternet sowieso niet beschikbaar is. Dat zijn er volgens het bedrijf zo'n 55 miljoen. Die groep kan voor 70 dollar per maand, exclusief de aanschaf van de satellietschotel en andere apparatuur, nu toch snel breedbandig internetten. Voor dat geld levert StarBand naar eigen zeggen een verbinding met een snelheid van 500 kbps downstream en 153 kbps upstream. Net als met televisie heeft internet via de satelliet voor consumenten zich niet druk hoeft te maken of men zich wel in het dekkingsgebied van een kabel- of telecombedrijf bevindt. Daarnaast is het niet nodig om een tweede telefoonlijn te hebben.