Dat blijkt uit de top50 die Multiscope heeft samengesteld. In de top50, die is gebaseerd op het aantal unieke bezoekers op elke site, staan dit jaar 17 nieuwe binnenkomers, tien stijgers, 19 dalers en 4 sites die op dezelfde plaats zijn blijven staan als vorig jaar. Met de eerste en tweede plaats voor Startpagina en Ilse blijft de Ilse Media Groep de grootste internetuitgever van Nederland. De nieuwssite van de Ilse Media Groep, Nu.nl, staat op de 21e plaats (vorig jaar was er nog een 28e plaats voor Nu.nl weggelegd). Op de derde plaats staat MSN (vorig jaar nog vijfde), gevolgd door Omroep.nl dat een positie lager staat dan vorig jaar. Vervolgens komen er enkele stijgers: Detelefoongids.com (van 21 naar 5), Tiscali (van 12 naar 6), de Postbank (van 19 naar 7) en de Rabobank (van 17 naar 8). Op plaats 9 vinden we weer een daler: Altavista heeft duidelijk te lijden onder het niet bijhouden van de database en zakt van 4 naar 9. De Nederlandse Spoorwegen blijven – hoe toepasselijk – staan op plaats 10.

Winners en verliezers

Grote stijgers zijn dit jaar Clubs.nl van Het Net (van een 43e naar de 13e plaats) en Kaartenhuis.nl (van de 34e naar de 15e plaats). Ook de banken doen het goed met twee klasseringen in de toptien. Stefan Pauls van Multiscope: "De Rabobank is altijd al populair geweest voor internetbankieren, terwijl de Postbank bezig is met een inhaalslag. Grote verliezers zijn volgens Pauls met name de jongerensites. Daarnaast valt het verlies van Teletekst op: vorig jaar nog goed voor een negende plaats, maar nu op plaats 31. Pauls wijt de lage klassering van Teletekst aan de toenemende concurrentie. "Teletekst heeft waarschijnlijk te lijden gehad onder de opmars van Nu.nl, maar ook onder de populariteit van sites als En.nl en Kranten.com."

Leugens en statistieken

WebWereld moest zowaar nog meer terrein prijsgeven dan Teletekst: van de zevende naar plaats 35. Daarmee staat het online magazine nog altijd boven de Volkskrant (37). Opmerkelijk: want het aantal pageviews van de Volkskrant is drie keer zo hoog als dat van WebWereld. Daarmee lijkt meteen een van de zwakheden van het onderzoek van Multiscope blootgelegd. Pauls bestrijdt echter dat er een fout zou zitten in de onderzoeksmethode van het bureau. "Er bestaat geen directe relatie tussen het aantal pageviews en het aantal unieke bezoekers. Bij krantensites zullen bezoekers meer pagina's opvragen, zeker door de uitgebreide archieven." Hoeveel unieke bezoekers heeft een site eigenlijk nodig voor een plaats bij de eerste vijftig? Pauls: "Dan moet je toch wel denken aan 600.000 unieke bezoekers per maand." De bezoekcijfers van WebWereld zijn geheim, maar één ding kunnen we wel verklappen: we hebben minder dan 600.000 unieke bezoekers. Multiscope baseert zijn onderzoeksresultaten op de gegevens van een onderzoekspanel ( Visiscan). Bij 1500 Nederlandse internetgebruikers wordt het surfgedrag geregistreerd. De onderzoeken vinden zowel bij de mensen thuis als op de werkplek plaats. Het volledige overzicht van het onderzoek is te vinden op de website van Multiscope.