Dat heeft woordvoerder Maarten Schikker van

VNU bevestigd naar aanleiding van een bericht in Het Financieele Dagblad. De doelstelling om de consumentendivisie, evenals de educatieve uitgeverij Malmberg die ook te koop staat, in haar geheel te verkopen blijft gehandhaafd.

VNU heeft de banken Merrill Lynch en Deutsche Bank ingeschakeld om de veiling te verzorgen. Op dit moment wordt het zogeheten 'bid book', ofwel het verkoopmemorandum, opgesteld. Volgens Schikker is het moeilijk te zeggen wanneer de veiling is afgerond, maar staat daar 'in het algemeen' drie tot zes maanden voor.

De hoogte van het bod is volgens de woordvoerder belangrijk, maar niet doorslaggevend voor welke partij de divisies mag kopen. "Wij zoeken wat wij noemen een goed huis voor de afdeling. Dat betekent dat het een partij moet zijn voor wie het uitgeven van de publiekstijdschriften, inclusief de online activiteiten, een kernactiviteit is. Daarnaast is een voorwaarde dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen."

VNU heeft een lijst met bedrijven die volgens de uitgever serieuze kandidaten zouden zijn voor een overname. Deze bedrijven zullen door de uitgever worden gevraagd een bod uit te brengen. Andere partijen kunnen uit zichzelf een bod doen: VNU zal dan beoordelen of de partij aan de voorwaarden voldoet. De kans dat een buitenlandse partij de divisie(s) overneemt, is 'mathematisch gezien' groter dan dat het een binnenlandse partij wordt, aldus Schikker.

VNU wil de publiekstijdschriften en de educatieve uitgeverij verkopen om met de opbrengst een deel van de in december bekendgemaakte overname van marktonderzoeksbureau AC Nielsen te financieren. Met de acquisitie is een bedrag van 2,6 miljard euro (zo'n 5,7 miljard gulden) gemoeid.