Startpagina heeft met onmiddellijke ingang afscheid genomen van de twee dochterpagina's. Het gaat om Natuurrampen.pagina en 0486.pagina. Zij veranderden hun dochterpagina met een technische truc en probeerden op deze manier de zoekresultaten van de Ilse zoekrobot te beïnvloeden, zo zegt Bert Wiggers, directeur van Startpagina. De beheerders van de dochterpagina's bleken te werken voor het Arnhemse bedrijf One-to-Market. "Dit bedrijf verdient zijn geld met het spammen van zoekmachines: het doelbewust beïnvloeden van de resultaten, waardoor bezoekers worden misleid", zo zegt Wiggers. Het Arnhemse bedrijf laat zich voor deze activiteiten betalen door verschillende opdrachtgevers. De twee `stromannen van dit bedrijf' hebben hun dochterpagina's enkele maanden geleden verworven, stelt Wiggers. De twee wisten een onzichtbare 'vierde kolom' te creëren naast de drie bestaande kolommen op de betreffende dochterpagina. In deze kolom stonden natuurlijk de klanten van One-to-Market. De zoekmachine van Ilse maakt sinds oktober van het vorig jaar gebruik van 'expert ranking': een techniek waarbij de 450.000 links op alle 2215 dochterpagina's van Startpagina een bevoordeelde positie krijgen in de zoekresultaten. Dit moest de praktijken van spambedrijven als One-to-Market onmogelijk maken, zo hoopte Ilse bij lancering. Inmiddels heeft Startpagina de door One-to-Market gebruikte technische trucs afgevangen. Het is voor het eerst dat Startpagina een dochter royeert om deze reden. De Belangenvereniging van Dochters van Startpagina heeft voorlopig ingestemd met deze onmiddellijke schorsing. De pagina's zijn vrijdagmiddag offline gehaald. Rick Heugtink van Natuurrampen.pagina was vrijdagmiddag echter nog niet op de hoogte van zijn royering. "Ik ben geschokt. Ik weet niets van een royering af... ik heb geen flauw benul waar het over gaat", zo mailt Heugtink aan WebWereld.