Die voorstellen staan online, verstopt op de Startpagina-site. Er blijken 30 linkjes te zijn waarvoor wordt betaald. Deze staan nu ook op de voorpagina van Startpagina, zonder enige indicatie dat het reclame betreft. Afgaande op het bedrag per link dat WebWereld eerder vernam ontvangt Startpagina.nl maandelijks 45.000 gulden voor deze verborgen advertenties.

Startpagina heeft het nog moeilijk met het toegeven van haar commerciële aard. De bedrijven die betalen voor een link worden 'sponsor' genoemd. Over advertenties of reclame wordt niet gerept. In het eerste voorstel staat het woord 'sponsor' direct achter de verwijzing. Het tweede verhult de sponsoring met een '*' achter de link. Onder aan de pagina staat in een voetnoot de uitleg: '* =gesponsorde link'.

Webwinkels grootste sponsors

Voornaamste 'sponsors' zijn de exploitanten van webwinkels en banensites, zo blijkt uit de pagina's die WebWereld kon inzien dankzij een tipgever.

Voor zes van de acht verwijzingen op de Startpagina-homepage onder het kopje 'Winkels' is betaald. Vacaturesites, online computerwinkels en elektronische kledingzaken staan blijkbaar te springen om te betalen. Alle links onder de kopjes 'Vacatures', 'Winkels/Soft/Hardware' en 'Winkels/Kleding' zijn advertenties. Van de vier genoemde online muziekwinkels betalen er twee voor een vermelding (Boxman en BOL).

Onder de andere sponsors bevinden zich e-maildienst Twigger, zoekdienst Scoot, internetaanbieder Het Net, nieuwssite Nu.nl, online reisbureau Elmar Reizen en tijdschrift Voetbal International.

Façade ruw doorbroken

In april onthulde WebWereld de commerciële aard van Startpagina.nl. De site en haar oprichters gingen altijd prat op het ideële karakter van de pagina. Deze façade werd ruw doorbroken. De hele landelijke pers viel over Startpagina.nl heen en beheerders van dochterpagina's kwamen in opstand. Startpagina-oprichter Durk-Jan de Bruin deed het laten betalen voor linkjes af als 'experimenteren'. Nu blijkt dat het zeker een definitieve bron van inkomsten is voor Startpagina en uitgeverij VNU, sinds begin april eigenaar van de webindex.

De Consumentenbond uitte kritiek op de verhulde reclame op Startpagina.nl. "Reclame moet herkenbaar zijn als reclame", zei woordvoerder Ewald van Kouwen. VNU zei toe binnen een half jaar meer duidelijkheid te zullen geven over het commerciële karakter van de webindex. De Consumentenbond is daar tevreden mee.

Pim de Wit, binnen VNU verantwoordelijk voor Startpagina, laat weten dat het reorganiseren van de site 'op schema ligt'.Eerdere relevante berichten: Startpagina-dochters claimen 7,5 miljoen gulden (17 april 2000) Startpagina.nl blijkt verzameling betaalde links (17 april 2000) Prijskaartje Startpagina.nl: 30 miljoen gulden (12 april 2000) VNU bouwt Startpagina uit tot Nederlandse Yahoo (07 april 2000)