Alsof er niet al genoeg opslagmedia zijn, komt DataPlay volgend jaar met een eigen schijfje. Deze DataPlay-disc moet vooral worden gezien als gat in de markt voor de muziekindustrie. Steve Volk – voormalig tandarts en bedenker van DataPlay – stelt tegenover de Wall Street Journal dat hij al verregaande contacten heeft met zowel grote platenlabels als met de hardware-industrie.

Het schijfje – niet veel groter dan een rijksdaalder - heeft een capaciteit van 500 MB en is geschikt voor alle soorten bestanden, van mp3'tjes tot plaatjes, van video tot e-books. DataPlay denkt aan een prijs tussen de tien en twintig gulden per schijf. Verschil met bijvoorbeeld zip-schijfjes is dat het materiaal niet kan worden gewist. Bovendien maakt DataPlay gebruik van een eigen encryptietechniek, genaamd ContentKey.

Essentieel voor succes is natuurlijk een brede ondersteuning van hardwaremakers en contentleveranciers. Die is er, beweert Volk. Tot de investeerders zouden Toshiba, Samsung en Creative behoren. Verder heeft Volk contact met drie van de vijf grote platenlabels. Volgend jaar brengen deze al honderden albums op DataPlay-discs uit, aldus Volk tegenover de Wall Street Journal.

Het materiaal op de schijfjes – die in bijvoorbeeld draagbare muziekspelers of in notebooks kunnen worden gestoken - kan worden beveiligd tegen kopiëren. Dit voorkomt piraterij. Verder is het mogelijk extra materiaal op de schijfjes te zetten, zoals videoclips of interviews.

De grootste concurrent van de schijfjes van DataPlay is flash-geheugen, dat onder meer in digitale camera's en in mp3-spelers wordt gebruikt. Nu is flash-geheugen nog vrij prijzig (ongeveer 200 dollar voor 64 MB), maar de verwachting is dat de prijzen snel zullen dalen. In januari 2001 zal DataPlay op een elektronicabeurs in Las Vegas haar eerste producten tonen. Over ongeveer een jaar moeten deze op grote schaal verkrijgbaar zijn.