Twones was ooit bedoeld om de FriendFeed voor muziek te worden. Een speciale browserplugin van Twones volgde nauwkeurig welke liedjes de gebruiker op zeker vijftien verschillende muzieksites aanklikte en presenteerde deze in een soort muziekfeed. De dienst werd medio 2008 gepresenteerd en ging in september 2009 van start als private bèta, maar sluit nu alweer zijn deuren.

"Twones is nooit het product en dienst geworden die we hoopten dat het was", zegt oprichter Tim Heineke. "Het pakte net niet goed uit." Heineke vertelt dat hij samen met zijn team op verschillende manieren heeft geprobeerd om Twones een succes te maken. Dat pakte niet goed uit, het was volgens hem lastig te verkopen aan investeerders dat de dienst steeds weer een andere weg insloeg.

Kerstboom met features

Twones werd langzamerhand een dienst die steeds opnieuw met plakband gerepareerd moest worden. "Op een gegeven moment moet je dan concluderen dat het een kerstboom met teveel features is geworden", aldus Heineke. Daarom werd besloten Twones definitief op te heffen en energie te steken in een nieuwe muziekdienst. Het had geen zin meer om te trekken aan een dood paard. "We wilden graag fris starten", zegt Heineke die benadrukt dat Twones niet failliet is gegaan.

De nieuwe dienst is Shuffler.fm gedoopt. Via Shuffler moet de top 6.000 van muziekblogs worden geïndexeerd. Die sites worden dan visueel weergegeven in een player, die ook de mp3's, soundcloud- en YouTube-links afspeelt. Shuffler pakt het anders aan dan bijvoorbeeld The Hype Machine, door hele blogberichten in de muziekplayer te tonen.

Voorlopig geen investering

Shuffler wordt in de avonduren en in het weekend in elkaar gedraaid. Voorlopig komt er ook geen investeerder aan te pas. Heineke en zijn team hebben wel nog hun originele investeerder, maar daar wordt voorlopig geen geld aan gevraagd. Heineke wil momenteel niet meer beloven dan waargemaakt kan worden, die duidelijk geleerd heeft van het Twones-avontuur. "Shuffler is simpel, je hebt geen account nodig en er komen geen toeters en bellen."

Heineke wil zich vooralsnog concentreren op het maken van een goede dienst die het publiek leuk vindt.De rest lijkt van later zorg. Er zijn wel plannen om betaalde accounts in het leven te roepen en te verdienen aan advertenties. Maar dan vooral met gesponsorde achtergronden of branded players.

Volgende maand online

De geïndexeerde blogs hoeven niet bang te zijn dat ze lijden onder Shuffler. Volgens Heineke wordt juist meer traffic gegenereerd voor de sites. "Misschien kunnen we daar later nog iets mee doen", zegt hij. "Maar eerst maar eens een goede dienst maken."

Omdat Shuffler in de avonduren en in het weekend in elkaar wordt gedraaid wordt er door Heineke en consorten geld verdiend met een eigen webbureautje: Tone. Daar kunnen klanten terecht voor advies en de ontwikkeling van webapplicaties. Het is de bedoeling dat Shuffler volgende maand online komt.