Dit blijkt uit onderzoek van TNS NIPO, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken. Het marktonderzoeksinstituut concludeert dat e-commerce nog steeds in de lift zit, maar dat de acceptatie minder hard groeit dan voorgaande jaren.

Uit het onderzoek blijkt dat 75 procent van de ondervraagde bedrijven gebruikmaakt van elektronisch betalen of telebankieren. Bijna de helft (48 procent) koopt of verkoopt actief producten of diensten via internet.

Aanleiding voor het elektronisch zakendoen is voor veel bedrijven de tijdsbesparing, potentiële kostenbesparing en het verminderen van de administratieve rompslomp.

Wel zegt 38 procent van de respondenten tegen problemen aan te lopen bij het invoeren van e-commerce binnen het bedrijf of het online zakendoen zelf. Vaak komt dit door gebrek aan kennis en ervaring binnen de organisatie. Ook de integratie met de bestaande bedrijfsautomatisering levert veel problemen op.

Het ministerie heeft het volledige rapport op zijn website geplaatst. (Rapport Elektronisch Zakendoen, pdf)