Steeds meer 'cowboys' duiken op in de markt van webshops, zegt directeur Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org tegen Webwereld. “We maken ons grote zorgen. Buiten de gecertificeerde webshops die bij ons zijn aangesloten, is het soms een cowboywereld. Het wordt echt tijd dat de Consumentenautoriteit ingrijpt." Jongen zegt dat er 40.000 webwinkels zijn "waarvan het grootste deel niet malafide is maar er zitten wel wat cowboys tussen."

Volgens Jongen komen er dagelijks meldingen binnen van misbruik van het keurmerk van de Stichting Certificering Thuiswinkel Waarborg, waarmee webshops betrouwbaarheid willen uitstralen. Volgens Jongen komt dat voor “uit naïviteit" maar gaat het vaak ook om regelrechte misleiding. Van de totale Nederlandse markt zijn de leden van Thuiswinkel.org volgens Jongen goed voor driekwart van de omzet. Dat zijn zo'n 1650 webshops en die zijn goed voor een jaaromzet van 9 miljard euro.

Opnieuw 22 webshops geroyeerd

Thuiswinkel.org heeft deze week opnieuw 22 webwinkels van de ledenlijst gehaald, omdat ze niet (meer) voldoen aan de regels die Thuiswinkel.org hanteert. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om de financiële borging. “Door de economische omstandigheden zie je vooral bij de kleinere webshops aan de onderkant van de markt problemen ontstaan. Er vindt een sanering plaats. Indien een bedrijf geen garantieverklaring kan overleggen, voldoet het niet meer aan onze regels."

Maar de oorzaken voor het verlies van het lidmaatschap en het keurmerk kan ook liggen in andere zaken, zoals beveiliging van de klantgegevens. “Het doet zich voor dat bij de vernieuwing van de website de pagina met klantgegevens niet meer voldoende is beveiligd. Zolang dat niet op orde is, hebben ze geen recht op het keurmerk." Verder wordt het steeds moeilijker voor webwinkels om te blijven voldoen aan de steeds complexer wordende wet- en regelgeving, zegt Jongen.

Thuiswinkel.org bekijkt elk half jaar de ledenlijst op het voldoen aan de criteria van de certificering. De vorige keer moesten 36 webshops het keurmerk inleveren. “Bij zo'n royement gaan we niet over één dag ijs. Maar wij willen dat de markt verder professionaliseert; daar maken we ons zorgen over."

Consumentenautoriteit heeft webshop als speerpunt

De Consumentenautoriteit heeft juist dit jaar de controle op de webwinkelmarkt tot speerpunt verklaard. Daarbij ligt de nadruk op drie aspecten: optreden tegen webshops die zorgen voor leverings- of betalingsproblemen, het informeren van ondernemers over de geldende wet- en regelgeving en de consumenten voorlichten over hoe ze veilig online kunnen winkelen. Volgens de autoriteit komen er steeds meer meldingen binnen via ConsuWijzer over misstanden bij webwinkels. Alleen al in 2010 zijn er liefst 6600 nieuwe webwinkels gestart.

De Consumentenautoriteit zegt later dit jaar diverse acties te ontplooien in dit gebied. "Bij (startende) webwinkeliers is er inderdaad vaak gebrek aan kennis over de regels. Daarom gaan we in de tweede helft van 2012 daarop onze inspanningen richten", zegt Saskia Bierling, woordvoerder van de CA. "In de behoefte de markt verder te professionaliseren staan we aan dezelfde kant: betere naleving van de regels streven wij ook na. Vandaar onze inspanningen die we later dit jaar op dat gebied nog gaan doen."

Over het misbruik van de waarborg van Thuiswinkel.org legt Bierling de verantwoordelijkheid bij Thuiswinkel.org zelf. "De organisatie die een keurmerk in de markt zet is in eerste instantie zelf verantwoordelijk is voor het correcte gebruik ervan", vindt zij. "Die organisatie heeft zelf daar ook een direct belang bij. Als ondernemers zich niet aan de regels die verbonden zijn aan het keurmerk houden, dan schaadt dat de uitstraling van het keurmerk."

"De keurmerkorganisatie heeft mogelijkheden tot het royeren van leden die de regels niet naleven. Zie ook de actie van Thuiswinkel die in het artikel wordt aangehaald. Daarnaast heeft de Consumentenautoriteit ook mogelijkheden om op te treden als de organisatie van het keurmerk zelf daartoe onvoldoende mogelijkheden heeft." Overigens voegt Bierling daar aan toe dat de beveiliging van klantgegevens buiten toezichtsterrein van de Consumentenautoriteit ligt.

Update 16.11: Reactie Consumentenautoriteit toegevoegd.