Dat blijkt althans uit de statistieken van Brightmail, een bedrijf dat zich bezighoudt met het 'onderscheppen' van spam. Een jaar geleden bedroeg het percentage ongevraagde reclame nog 'maar' 8 procent, zo bericht CNet. Concurrenten van Brightmail komen met vergelijkbare cijfers. Zo is volgens het bedrijf Postini 33 procent van alle mail spam, terwijl het Britse MessageLabs zegt '35 tot meer dan 50 procent' aan ongevraagde commerciële mail zegt tegen te komen. Volgens onderzoeksbureau Gartner zouden bedrijven veel geld verliezen door de tijd die de werknemers kwijt zijn met het opruimen van de spam. "Het wordt een groot probleem", aldus Brightmail-directeur Enrique Salem tegenover CNet. Niet geheel toevallig heeft Brightmail een oplossing voor dat probleem. Bedrijven kunnen Brightmail de opdracht geven om hun e-mail te zuiveren van spam. Een van de bedrijven die gebruik maakt van de diensten van Brightmail zegt dat het percentage spamberichten daardoor is afgenomen van 25 naar 5 procent. Particuliere gebruikers hebben zo mogelijk nog meer te lijden onder alle ongevraagde commerciële e-mails dan bedrijven, zo stelt Gartner. Verschillende providers, waaronder XS4ALL, springen nu in dat gat door hun abonnees de mogelijkheid te bieden om hun mail te laten 'filteren' op spam.