"Er zijn maar erg weinig bedrijven die vastbesloten zijn om de toekomst van zoeken en online adverteren vorm te geven. Microsoft is er één van", schrijft Microsoft in een paginagrote advertentie in San Jose Mercury News.

Hoewel Yahoo niet bij naam wordt genoemd in de tekst, is het duidelijk dat Microsoft de medewerkers van het zoekbedrijf er graag bij zou hebben. Onder de kop 'Microsoft Has Search Jobs in the Valley' wijst het softwarebedrijf op de samenwerkingsverbanden met Facebook, Viacom en Dow Jones.

Leegloop

De advertentie lijkt in elk geval erg veel succes te hebben, want momenteel lopen de hogere echelons bij Yahoo in rap tempo leeg. Gisteren werd bekend dat wederom drie prominente managers het - in hun ogen- zinkende Yahoo-schip verlaten. Het betreft Qi Lu, chef van Yahoos zoek- en advertentietechnologie; Vish Makhijani, een senior vicepresident die ook over de zoekdivisie gaat; en Brad Garlinghouse, een senior vicepresident die zich onder andere met maildiensten bezighoudt.

Yahoo is pindakaas

Het was Garlinghouse die anderhalf jaar geleden het infameuze 'Pindakaas Manifest' schreef, een interne Yahoo-memo waarin hij opriep om te focussen en niet het bedrijf 'uit te smeren zoals pindakaas op brood'.

Onlangs stapten al diverse andere vooraanstaande medewerkers van Yahoo op bij het zoekbedrijf. Onder meer de oprichters van Flickr, Stewart Butterfield en Caterina Fake, vertrekken.

Reorganisatie

De aanleiding voor de uittocht zou voornamelijk liggen in een grootscheepse reorganisatie die door de top op touw is gezet. Yahoo-president Sysan Decker wil verschillende divisies van Yahoo samenvoegen of centraliseren, meldt zakenkrant Wall Street Journal.