Red Hat boekte in het tweede fiscale kwartaal een winst van 18,2 miljoen dollar tegen 11,04 miljoen in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet kwam uit op 127,3 miljoen tegen 99,67 miljoen vorig jaar.

Vooral het abonnee-model voor bedrijven doet het goed bij de Linux-leverancier. Deze tak bracht 86 procent van de omzet binnen. De resterende 14 procent komt uit training en services.

Oorzaken van de groei zijn onder andere uitbreiding naar het buitenland en dan met name Japan. Volgens de Nikkei Market Access survey is Red Hat Japan de nummer een technologie-leverancier waarmee klanten zkaen willen gaan doen. Het bedrijf zag daarnaast de marges en de cash flow groeien.

CEO Matthew Szulik verklaarde deze week in een persconferentie dat er wijzigingen in de structuur van het bedrijf aangebracht gaan worden omdat Red Hat zich van een Linux-leverancier wil omvormen in een full-service leverancier van enterprise software en diensten. Daartoe zal vanaf volgende week het bedrijf bestaan uit drie divisies: infrastructuur, middleware en online services.