Adviesbureau PricewaterhouseCoopers en het Interactive Advertising Bureau (IAB) Europa presenteerden deze cijfers gisteren tijdens het IAB Interact Congres in Berlijn.

De Grote Drie

In Nederland groeiden de online reclamebestedingen vorig jaar tot 729 miljoen euro. Met die stijging van 29 procent staat Nederland op de vierde plaats in Europa, vóór landen als Italië en Spanje en achter de 'Grote Drie': Engeland (3,8 miljard euro), Duitsland (2,5 miljard euro) en Frankrijk (1 miljard euro).

Slovenië groeit

Opmerkelijk was de sterke groei in kleinere markten als Spanje (55 procent), Griekenland (91 procent) en Slovenië (49 procent). Met de groei van 40 procent loopt Europa een beetje in op de mediabestedingen in de VS. Daar groeide de markt in hetzelfde jaar met 26 procent tot 14,5 miljard euro.

Met het percentage van 18,5 aan online uitgaven op het totaal van alle mediabestedingen is Nederland koploper. Daarna volgen Noorwegen (15,6 procent), Engeland (15,3 procent) en Denemarken (14,3 procent).

Uitgaven per internetter

Om de waarde van een internetter voor een adverteerder in de verschillende markten te kunnen uitrekenen, heeft IAB Europe/PwC de 'uitgaven per internetgebruiker' bedacht. Het Europese gemiddelde daarvan ligt op 80,6 euro en Nederland staat op een zesde plaats van 65 euro aan online mediabestedingen per websurfer. In Amerika ligt het gemiddelde op bijna 92 euro per internetter.