Voor de economische teruggang was de jaarlijkse groei circa 150 procent per jaar. ICEcat-ceo Martijn Hoogeveen zegt dat groeipercentage binnen nu en twaalf maanden weer terug te zien. Hij wijst erop dat het online kanaal ook in 2009 geen krimp heeft doorgemaakt. “Merken beschouwen internet mede daardoor nu als een serieus kanaal.”

De cijfers zijn gebaseerd op zogenaamde datasheet downloads. Het aantal downloads uit de database van ICEcat is een indicatie voor de verkopen van een bepaald product.

HP domineert

HP blijft met verre afstand het online kanaal domineren, zo blijkt uit de ICEcat Online Channel Update die vandaag is vrijgegeven. Nog steeds is er een gat van circa een factor 10 met de nummer twee als het gaat om datasheet downloads. De nummer twee is Lenovo, dat de positie van Toshiba heeft overgenomen. Acer staat derde. Asus blijft het goed doen en klimt naar de vijfde plaats.

Dell, Fujitsu groeien

Er waren ook opvallende groeiers. Fujitsu profiteert van een hernieuwde focus na het ontbinden van de joint-venture met Siemens. Nog grotere groeiers zijn Dell, Trust en Brodit. Volgens Hoogeveen zal het overigens nog wel wat langer duren voordat Dell een positie weet te verwerven in de toptien. Dat zal niet eerder zijn dan midden 2011, zo zegt hij.

De topdrie categorieën zijn notebooks, garanties & support en PC’s. De sterkst groeiende categorieën zijn accessoires (met name houders voor smartphones), gamesoftware en netbooks. In het online kanaal is nog steeds geen vertraging te zien in de opmars van de netbook ondanks de belofte van de iPad een netbookkiller zou zijn.

Bron: Channelworld.nl