Deze groei is voornamelijk veroorzaakt door grote vraag van consumenten, met name vanwege Internet, zo blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau IDC. In 1999 zijn in West-Europa zeventien procent meer PC's verkocht. Volgens IDC steeg het aantal verkochte computers in de gehele EMEA-regio in het vierde kwartaal met 14,7 procent naar 11 miljoen. In het vierde kwartaal van 1998 lag dit aantal nog op 9,6 miljoen. In de EMEA-regio werden vorig jaar 33,1 miljoen PC's verkocht. Dit is 16,1 procent meer dan de 28,5 miljoen exemplaren die in 1998 over de toonbank gingen. Wereldwijd zijn in 1999 23,3 procent meer pc's verkocht, wat neerkomt op 112,7 miljoen stuks. Onderzoeksbureau Dataquest schat dat de verkoop met 21,7 procent is toegenomen tot een aantal van 113,5 miljoen. IDC meent dat alle computer-fabrikanten in het laatste kwartaal te maken hebben gehad met verminderde vraag uit het bedrijfsleven vanwege minder investeringen in nieuwe apparatuur aan het eind van jaar. Vooral Compaq en Dell hebben hier last van gehad. Compaq heeft op de Amerikaanse markt zijn toppositie verloren aan Dell. In de EMEA-regio bezit Compaq nog wel de toppositie. Ook hier heeft het bedrijf terrein moeten prijsgeven aan de nummer twee, in dit geval Fujitsu-Siemens. Compaq behoudt wel de toppositie in Europa. Dell, voorheen nummer 2 in Europa, is door minder aankopen door bedrijven een paar plaatsen gedaald naar de vierde plek. IBM had ook te maken met minder afzet van zijn zakelijk machines maar staat op een derde plek. Hewlett-Packard wist de vijfde positie op de Europese pc-markt over heel 1999 te handhaven.