De afgelopen weken hebben leden van diverse HCC-groepen bij verschillende gelegenheden geklaagd over de richting die hun vereniging is ingeslagen. Sommigen wijten het weglopen van hun kaderleden aan deze ontwikkelingen.

De afdelingen en gebruikersgroepen voelen zich steeds minder thuis op 'hun' HCC-dagen, waarin ze hun inbreng niet meer kwijt kunnen. Maar de problemen liggen breder dan alleen dit evenement.

Stroom en creditcards

Henk van Andel, de voorzitter van de dos-gebruikersgroep, bevestigt desgevraagd de geluiden dat de HCC steeds meer op een gewone consumentenorganisatie is gaan lijken. "Als ze producten die helemaal niets met computers te maken hebben, zoals stroom en creditcards, gaan aanbieden, dan vraag ik me af waar ze mee bezig zijn."

Hoewel de HCC aangeeft dat de groepen erg belangrijk voor ze zijn, twijfelt Van Andel aan de oprechtheid daarvan. "De groepen is het enige wat de HCC onderscheidt van een uitgever als IDG of een isp als Xs4all. Er is intern een sterke tendens naar een centrale aanpak. Dat betekent dat de groepen minder mogelijkheden krijgen om zich te ontplooien."

Ook Frits Hamann, de secretaris van de Utrechtse afdeling, herkent deze geluiden. Volgens hem zijn ze inherent aan veranderingen binnen de vereniging. Diezelfde veranderingen nopen ook tot aanpassingen in de financieringsmethodiek en de kostenallocatie, ondanks dat dat voor kaderleden soms moeilijke onderwerpen zijn.

"Als we op deze manier doorgaan, dan gaat het niet goed. Deze zaken moeten meer gekoppeld worden aan de activiteiten, niet zomaar worden gedaan." Van Andel meent echter dat deze problemen nu alleen maar worden gebruikt om een verdere centralisatie door te zetten.

Linux

Deze zelfde zaken waren voor de Nederlandse Linux Gebruikers Groep (NLLGG) vorig jaar reden om niet meer met de HCC-dagen mee te doen. "De HCC-dagen gaan steeds meer op een koopjesbeurs lijken," zegt voorzitter Micha Kersloot. Hij trekt de vergelijking met de PC Dump-dagen. "Ze zijn de beurs aan het uitkleden. Dus hebben wij vorig jaar onze conclusies getrokken."

Zowel de Utrechtse afdeling als de dos-gebruikersgroep zeggen na te denken over het zelf organiseren van evenementen. Concreet zijn deze plannen echter nog niet.

Consumentenorganisatie

Ronald van Rooden, de directeur van de HCC, bevestigt dat de vereniging snel aan het veranderen is. "De afgelopen jaren ging het steeds minder om de pc, maar zien we een verbreding naar bijvoorbeeld mobiel, dvd, en digitale camera's. De HCC wil een rol spelen in het digitale leven. Al in 2001 hebben we de beslissing genomen om een brede consumentenorganisatie te worden. Naast de kennis van de groepen steunen we daarvoor op professionele diensten die we met onze strategische partners IDG (ook uitgever van Webwereld - red.) en XS4All aanbieden."

Daarnaast verbaast Van Rooden zich over de kritiek. "Datzelfde kader beslist in de ledenraad over deze zaken. Belangrijkste is dat we onze doelen realiseren. De tevredenheid van de leden en de continuïteit van de vereniging zijn daarvoor de belangrijkste graadmeters."