"Normaal gesproken praat Apple niet over toekomstplannen, maar alleen over zaken die we al bereikt hebben", begint de Apple-topman zijn betoog. "Slechts weinigen zijn echter op de hoogte van onze groene plannen. Dat hebben we niet goed gecommuniceerd."

Jobs somt op wat er al gedaan is en wat er nog gaat gebeuren. Zo verkoopt het bedrijf sinds half 2006 geen crt-monitoren meer. Dergelijke schermen zijn zeer milieubelastend. "Ter vergelijking: Dell, Lenovo en HP verkopen vandaag de dag nog altijd crt-schermen", aldus Jobs.

"De vergelijking van Jobs over de monitoren gaat een beetje mank", stelt Loes Visser van Greenpeace tegenover Webwereld. "Oude schermen hebben lood in het glas, maar die zijn eenvoudig te recyclen, op een verantwoorde manier. Platte schermen zijn ongelooflijk lastig te recyclen." Ze stelt verder dat het niet langer aanbieden van crt-schermen is ingegeven door design- en verkoopoverwegingen. Niet vanwege de mogelijke milieuaspecten.

Het verwijt dat Lenovo slechter bezig zou zijn kan Visser niet plaatsen. De Chinese pc-fabrikant komt juist hoog voor in de de Guide to Greener Electronics van de milieuorganisatie. "Lenovo scoort hoog omdat ze op milieugebied veel eerder dan Apple de stappen hebben genomen die we willen, en dat ook eerder in alle openheid deed", verklaart Visser. "Dat kan snel gaan omdat we ieder kwartaal een nieuwe update maken van de ranglijst. In april kwam Lenovo van onderaan de lijst bovenaan te staan."

Visser wil echter benadrukken dat ze blij is met de genomen stappen van Apple. "Wij zijn oprecht blij met de ommezwaai, hier wordt een hoop milieuwinst geboekt."

Toekomst

Voor de toekomst wil Apple in 2008 geen gebruik meer maken van arsenicum in zijn beeldschermen en ook pvc en broomhoudende vlamvertragers aan de kant zetten. Daarnaast wil het bedrijf zich zoveel mogelijk focussen op led-technologie voor zijn schermen, zolang dit economisch haalbaar is.

Jobs ontvouwt ook verregaande recycleplannen om zogeheten e-waste tegen te gaan. "Over de Ipod wordt vaak gesproken. Deze kunnen worden ingeleverd bij Apple-winkels in de Verenigde Staten. Indien klanten dat doen krijgen ze zelfs 10 procent korting op een nieuwe", stelt Jobs.

Apple ligt al tijden onder vuur van milieuorganisatie Greenpeace. In april stond het bedrijf als laatste in de Guide to Greener Electronics van de belangengroep. Woensdag deelde Greenpeace nog appels uit bij het Nederlandse Apple-hoofdkantoor in Bunnik.

Jobs stelt dat het allemaal wel meevalt. "Ik hoop dat je net zo opgelucht bent als ik, wanneer je allemaal ziet wat Apple al doet om groener te worden. We bieden onze excuses aan dat we hier niet eerder duidelijk over waren. Bij Apple zijn we allemaal trots op de tijd en energie die we steken in een groenere Apple."

Applaus

Greenpeace stelt in een officiële verklaring blij te zijn met de brief van Jobs. "Greenpeace applaudisseert voor Apple!", aldus de milieuorganisatie. "Zowel Apple's openheid over het milieubeleid als de geleidelijke afschaffing van de gevaarlijkste chemicaliën uit de producten betekenen werkelijke vooruitgang."

De strijd is echter niet afgelopen met de verklaring van de Apple-topman. "Apple moet nog meer stappen vooruit doen, om ervoor te zorgen dat de groeiende gifbelten mens en milieu in Aziatische en Afrikaanse ontwikkelingslanden niet langer bedreigen. Als we dat met de Apple-fans voor elkaar krijgen, is Greenpeace helemaal tevreden. Greenpeace werkt graag verder met het groenere Apple, op weg naar het vergroenen van de hele elektronica-industrie."