In de Stichting Internet Reclame ( SIR) werken Adlink, Ilse Media, IP Media, Lycos, MSN, Tiscali, Wanadoo en Webads samen om een goede manier te vinden om uit te zoeken wie de bezoekers van websites zijn. Volgens Michael Fros, verantwoordelijk voor advertentie-exploitatie bij Tiscali en sinds kort penningmeester van de SIR, is er grote behoefte aan duidelijke bereikscijfers. "Het gaat om het inzichtelijk maken van de mediaconsumptie van internetters." Nederlanders halen 8 tot 15 procent van hun dagelijkse informatie van internet, aldus de SIR. Slechts 1 procent van de reclame-uitgaven wordt aan internetadvertenties besteed. Om dit percentage omhoog te krijgen, wil de SIR `een marktbreed bereiksonderzoek' doen. Tot nu toe is er wel door diverse onderzoeksbureaus studie verricht naar het profiel van internetters, maar vaak was dat binnen een beperkte groep mensen, meent Fros. De SIR wil uiteindelijk net zo'n helder beeld van het internetgebruik maken als er nu bestaat van radio- en tv-gebruik. "Mediaplanners en adverteerders weten dan waar ze hun doelgroep op internet het beste kunnen bereiken en dat is dan weer goed voor de reclame-investeringen", aldus Fros. De acht partijen in de SIR delen de kosten die nodig zijn voor het onderzoek. Welk bureau of welke bureaus het onderzoek gaan doen, wordt waarschijnlijk in juli besloten. De eerste onderzoeksresultaten zouden voor het einde van dit jaar gereed moeten zijn.