Dit blijkt uit gegevens van de E-monitor, het continue onderzoek van TNS NIPO. De stijging van adsl en kabel gaat volgens de onderzoekers ten koste van isdn en analoge telefoonverbindingen. Het aantal adsl-aansluitingen is in een jaar tijd verviervoudigd. Van alle huishoudens met een internetaansluiting heeft 8 procent adsl. Samen met kabelverbindingen maken inmiddels drie van de tien Nederlandse huishoudens met internet gebruik van breedbandinternet, zo stelt TNS NIPO. Vermoedelijk blijft het gebruik van breedband ook de komende tijd nog groeien. Het merendeel van de huishoudens met smalbandinternet geeft namelijk aan direct over te willen stappen op breedband. Nog sterker dan in de consumentenmarkt heeft adsl een enorme stijging doorgemaakt in de bedrijvenmarkt, zo stellen de onderzoekers. Het afgelopen kwartaal hebben 20.000 vestigingen een adsl -aansluiting genomen. In totaal is nu 15 procent van alle vestigingen met internet aangesloten via adsl. Tot slot blijkt uit het onderzoek dat de zakelijke markt voor isp's meer en meer een `vervangingsmarkt' wordt. Van alle vestigingen met internet is het afgelopen jaar 16 procent overgestapt op een andere provider.