Inmiddels is 45 procent (5,7 miljoen mensen) in ons land actief (actief wil zeggen: de laatste 14 dagen online) op internet. Twee jaar geleden was dat nog 15 procent. Dit is een van de conclusies uit het door Pro Active verrichte Internet Monitor-onderzoek dat voor de zesde keer is gehouden. Bijna 60 procent van de Nederlanders heeft nu de beschikking over een internetverbinding. Zo'n twee miljoen landgenoten doen daar blijkbaar weinig mee; ze zijn althans minder dan één keer in de twee weken online. Ook het verrichten van online aankopen zit volgens Pro Active in de lift. Had in 1998 nog maar drie procent ooit iets online gekocht, inmiddels is dat 19 procent, wat neerkomt op 2,5 miljoen mensen. Nederland neemt hiermee na de vier Scandinavische landen in Europa de vijfde plek in. De stijging heeft zich vooral doorgezet na de doorbraak van gratis internet (september 1999), aldus Pro Active. Ook het gemiddelde bedrag per online bestelling is in twee jaar enorm gestegen, met als gevolg een grote groei van de e-commercemarkt in Nederland. In de Verenigde Staten mag er dan geen verschil meer zijn in het internetgebruik tussen mannen en vrouwen, in ons land is dat nog wel het geval. Het actieve internetgebruik onder mannen steeg in twee jaar van 22 naar 53 procent, bij vrouwen van 8 naar 38 procent. Vrouwen lopen hun achterstand dus wel in. Wat betreft leeftijd vindt er een verschuiving plaats. Eerder lag de groep van 25 tot 34 jaar voor op andere groepen, inmiddels is het actieve internetgedrag bij jongeren tussen de 15 en 24 jaar het hoogst. Volgens Pro Active blijft er een digitale tweedeling merkbaar. Bij de hoogste inkomensgroep is het actieve gebruik gestegen naar 76 procent, terwijl de laagste groep niet verder komt dan 23 procent. Twee jaar geleden was dat overigens nog slechts 9 procent. Het onderzoeksbureau verwacht tot slot dat internet een medium zal worden met een penetratiegraad van 'bijna 100 procent', vergelijkbaar met televisie en telefoon.