Eerder deze week zei STIR nog dat er niets mis was gegaan met de meting. Maar vrijdag komen ze hierop terug. "Er is naar voren gekomen dat er technisch toch onvolkomenheden zitten in het domein van telegraaf.nl. Dat betekent dat eerdere vermoedens van STIR worden bevestigd. STIR heeft daarom besloten de dataset van oktober 2008 terug te halen uit de markt. In overleg met de technische providers wordt op korte termijn een nieuwe dataset geproduceerd en uitgeleverd, zonder het domein van telegraaf.nl", meldt de stichting op haar site.

Het bereik van Telegraaf.nl steeg bij de meting van oktober enorm, waardoor de website zelfs boven marktleider Nu.nl zou komen te staan. Nu.nl staat al een flinke tijd comfortabel bovenaan met zijn bereikcijfers.

Krankzinnige stijging

De Telegraaf steeg van 21,4 procent bereik naar 38,6. Een toename van zo'n twee miljoen bezoekers. Laurens Verhagen, hoofdredacteur van Nu.nl, was erg verbaasd over de verschuiving van zijn site naar de tweede plaats. "Zo'n krankzinnige stijging is nog nooit vertoond", reageert Verhagen in een reactie tegen Webwereld. Volgens hem is er iets fout gegaan bij de meting.

Volgens Verhagen is het vooral een prestigestrijd om bovenaan de ranglijst te staan. Toch heeft het nog wel een serieuze kant. "Het zijn wel de officiële cijfers die naar buiten worden gebracht. Dus sales krijgt van media- en reclamebureau's de vraag waarom we niet meer de grootste zijn." Volgens Verhagen zijn de cijfers van STIR, zoals blijkt, niet feilloos, maar vormen de STIR-cijfers wel het meest betrouwbare vergelijkingsmateriaal. En dat is belangrijk voor het aantrekken van adverteerders.

Data tegenhouden

Peter Wiegman van STIR laat in een reactie op de site weten: "In de toekomst zullen we bij twijfel of grote afwijkingen de uitlevering van de data tegenhouden. Ook al is dat tegen het advies van de technische providers in. Dat is nu niet gebeurd. Ook zullen we scherper toezien op de juistheid van de codering van de websites." Stir onderzoekt nog wat er is gebeurd.