"Klanten konden problemen ondervinden. Dat heeft voor extra verkeer gezorgd, en daarmee voor overbelasting", vertelt woordvoerster Karen de Vries aan Webwereld. Na problemen met de vanmorgen live gegane vernieuwde site voor internetbankieren is ABN Amro offline gegaan. De oorzaak was dus een die DDoS-'aanval' (distributed denial of service) door klanten.

'Probeer het later nog eens'

Gebruikers kwamen namelijk niet, met moeite, of met storingen op ABN Amro's site voor internetbankieren. Dat leverde al meerdere pogingen op om in te loggen en om bankhandelingen te verrichten. Daarnaast gaf ABN zelf via sociale media het advies om "het op een later tijdstip nogmaals te proberen". Ook dat heeft de drukte verhoogd. Zowel de haperingen als de uiteindelijke storing hebben particuliere en zakelijke klanten getroffen.

Op sociale media zoals Twitter heeft de bank klanten zelf het advies gegeven de site te verversen, op Windows met control-F5:

Als oplossing voor deze klanten-DDoS is de bank nu teruggegaan naar de oude versie van zijn internetbankierensite. "Alles werkt nu prima, zoals gisteren", verzekert De Vries. Dit is wel een tijdelijke teruggang naar de oude situatie, zegt zij. De woordvoerster kan niet aangeven hoe lang de oude site nu gehandhaafd blijft. "Op een bepaald moment gaan we weer over naar de nieuwe site."

Getroffen klanten kregen ook het advies om hun bankzaken op een kantoor van ABN Amro af te handelen: