De wereldwijde storing bij verschillende diensten van Google afgelopen woensdag kwam door foute configuratie van het authenticatiesysteem. Miljoenen mensen hadden hierdoor problemen met inloggen op onder meer Gmail, Google Drive, Docs en met name het Admin Control Panel en Google Sync login. Volgens Google duurde de storing drie uur.

Te klein aantal servers

De verkeerde figuratie, die al plaatsvond op dinsdag, zorgde ervoor dat login-verzoeken doorgesluisd werden naar een te klein aantal servers. De grote stroom aan verzoeken zorgde er al snel voor dat de servers overbelast raakten. Daardoor vielen verschillende diensten afwisselend uit.

Op het hoogtepunt van de storing kon 50 procent van de gebruikers van het Admin Control Panel niet inloggen en zelfs 60 procent van de Google Sync-gebruikers. De percentages van andere services, zoals Gmail, liggen volgens het storingsrapport beduidend lager: 0,80 procent.

Maatregelen

De storing bij Gmail is verergerd door herhaaldelijke pogingen van mobiele gebruikers via IMAP-clients. Daardoor bleek uiteindelijk te weinig capaciteit beschikbaar en moesten extra servers ingezet worden door Google’s technici. Dat bleek voldoende om aan de vraag te voldoen.

Google neemt maatregelen met extra monitoring op het login-systeem. Ook moet in de toekomst een soortgelijk probleem eerder gedetecteerd worden door een ingebouwd waarschuwingssyteem dat misconfiguratie van het systeem registreert en technici alarmeert. Google denkt ook na over het aanpassen van de mogelijkheid om herhaaldelijk proberen in te loggen op Gmail.