De aanleiding en reikwijdte van de storing is vooralsnog onbekend. Een medewerker van de afdeling marketing en communicatie laat Webwereld weten dat er nog wordt gezocht naar de oorzaak. Zij vertelt dat een deel van de storing inmiddels weer achter de rug is: "Ik kan nu weer werken."

'Eerst nog wel kunnen werken'

De storing speelde voor sommige medewerkers van de TU Delft vanmorgen al, bevestigt zij. Tussentijds lijkt het netwerkprobleem groter te zijn geweest. De communicatiemedewerker kon vanmorgen bij het begin van de werkdag "eerst nog wel werken".

Diverse Twitter-gebruikers klagen over de storing en over het gebrek aan interne communicatie erover. De naar verluidt universiteitsbrede storing raakt naast de eigen toegang tot internet en de websites ook interne toepassingen, waaronder telefoonsystemen, webmail, het studentenportal en online-blackboard. De geleidelijk aan weer online komende universiteit heeft vandaag ook een open dag.

Update:

De oorzaak van de universiteitsbrede storing lijkt een DDoS-aanval (distributed denial of service) te zijn. Dit vertelt een medewerker van de Technische Dienst van de Delftse universiteit aan Webwereld. “Vanmorgen rond 09:00 uur merkten bij dat ons netwerk overbelast is.”

Hij spreekt tegen dat het om een configuratiefout gaat, wat op Twitter wordt gespeculeerd omdat de universiteit verdwenen was uit internetroutingprotocol BGP (border gateway protocol). “Dat is omdat we om 13:00 uur zelf onze internetverbinding hebben verbroken.” Dat afkoppelen was om de overbelasting af te wenden, wat geslaagd lijkt te zijn. Het interne netwerk, en toepassingen zoals VPN-verbindingen, zijn weer beschikbaar. Het doel is dat alle systemen vanavond weer zijn hersteld en naar behoren werken, aldus de technisch medewerker.