De storing deed zich voor in een datacenter van Equens, het bedrijf dat het elektronische betaalverkeer namens de banken afhandelt. Door de storing konden de banken geen contact krijgen met het netwerk van Equens en werden betaalopdrachten die via internetbankieren werden gedaan, niet verder doorgezonden.

Volgens een woordvoerder van Equens heeft de tijdelijke stagnatie in het verwerken van de betaalopdrachten geen nadelig effect op de uitvoering van die opdrachten. Zij benadrukt dat de storing alleen effect had op het betalen via internetbankieren. Het betalen in winkels via pinnen is niet door de storing getroffen. Hoelang de storing precies heeft geduurd en hoeveel bankklanten zijn getroffen, kon zij niet zeggen.

Update 13.43: Equens komt met een nadere precisering van de gevolgen van de storing. Het blijkt vooral te gaan om de batches van overschrijvingsopdrachten die de banken op gezette tijden onderling uitwisselen. Dat kan gaan om salarisbetalingen en andere grotere uitwisselingen van data. "Dus om het girale betalingsverkeer. Het internetbankieren dat de klanten direct van de bank als dienst afnemen, functioneerde wel."